Economie

Flinke prijsstijging in supermarkten

AMSTERDAM – Boodschappen doen wordt steeds minder leuk voor de consument. De prijzen in de supermarkt zijn flink aan het stijgen. Hogere kosten voor voedsel- en grondstoffen zijn hier debet aan.

Redactie economie
7 April 2011 10:01Gewijzigd op 14 November 2020 14:25
Foto ANP
Foto ANP

Dat zei Joop Holla, directeur van onderzoeksbureau Gfk, donderdagochtend desgevraagd.

De prijsstijgingen zijn vooral zichtbaar bij verse artikelen. Zo zijn de prijzen van aardappelen en vlees in de maand februari met 10 procent gestegen ten opzichte van januari. Holla relativeert de prijsstijgingen enigszins: „Deels is dit een vertekend beeld. De prijzen liggen in februari altijd wat hoger, omdat veel supermarkten in de maand januari met aanbiedingen komen na de dure periode rond Kerst en oud en nieuw.”

Ook de prijzen van andere producten zijn de afgelopen maanden flink gestegen. Voor pasta, koffie en rijst moest de consument in februari 5 procent meer betalen dan in de maand ervoor.

Op lange termijn zullen de prijzen voor levensmiddelen alleen nog maar verder omhooggaan, verwacht Holla. „We hebben wereldwijd te maken met hoge grondstofprijzen, schaarste, steeds duurder wordend verpakkingsmateriaal en voedselprijzen die zich op recordniveau begeven.”

Holla kijkt niet gek op van de prijsstijgingen. „In vergelijking met de landen om ons heen is het nog steeds goedkoop boodschappen doen in Nederland. Dat is te danken aan de sterke concurrentieverhoudingen.”

Opvallend genoeg zullen discounters niet profiteren van de prijsstijgingen, schat Holla in. „Iedereen denkt dat winkels als ALDI en Lidl vanwege hun relatief lage prijzen meer omzet zullen draaien, maar ik verwacht juist het tegenovergestelde. Consumenten zullen in toenemende mate jagen op aanbiedingen, ongeacht in welke winkel dat is. Die prijzenslag kunnen winkels als Albert Heijn langer volhouden.”

Uit het onderzoek van Gfk blijkt verder dat de winkelkeuze van consumenten steeds minder vanzelfsprekend is. Klanten letten meer op prijzen en aanbiedingen dan dat zij vriendelijk personeel of specifieke producten meewegen in hun winkelkeuze.

Vanochtend meldde de FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, dat de voedselprijzen wereldwijd voor het eerst in acht maanden gedaald zijn. David Hallam van de FAO zei dat de daling enige verlichting lijkt te bieden in de gestage toename van de voedselprijzen, maar waarschuwde voor te veel optimisme. „Het is te vroeg om te concluderen dat dit een ommekeer van de trend omhoog is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer