Vervoerders dreigen rederijen met NMa
De grote internationale rederijen misbruiken volgens verladersorganisatie EVO hun monopoliepositie om de tarieven voor het vervoer van zeevracht vast te stellen. Daarom overweegt de vereniging van opdrachtgevers voor transport de kartelwaakhond NMa in te schakelen.
Dat zei de EVO-beleidsadviseur scheepvaart, F. Kranenburg, maandag. De laatste tijd gaan volgens hem de tarieven op de meeste routes omhoog. De reders kampen met hogere kosten, zoals bijvoorbeeld de gestegen verzekeringspremies en dure brandstof. „Wereldwijd hoor je alleen maar geklaag van de rederijen, terwijl de schepen erg vol zitten.”
EVO valt vooral over de oorlogstoeslag op routes naar het Midden-Oosten. Deze werd tijdens de oorlog in Irak ingevoerd en geldt volgens Kranenburg nog steeds. De reders zien de zogenoemde ’war-risk’-heffing van ongeveer 40 dollar per container als een extra inkomstenbron, stelt de beleidsadviseur.
De Europese Commissie gaf in 1986 rederijen het recht gezamelijk tarieven af te spreken. Kranenburg: „Dit wordt momenteel herzien, maar dat duurt erg lang.” Deze zomer verwacht hij dat de Europese Commissie met een standpunt komt. „Als we daar niet tevreden over zijn, stappen we naar de NMa.”