Groeiers in krimpende krantenmarkt
AMSTERDAM – Vijf betaalde kranten hebben in het vierde kwartaal van vorig jaar, tegen de dalende trend in, een hogere oplage gerealiseerd dan in diezelfde periode een jaar eerder. Uitschieters waren het Nederlands Dagblad en de Volkskrant, met een groei van respectievelijk 5,5 en 4,6 procent.
Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde oplagecijfers van HOI, het instituut voor Media Auditing. In totaal verspreidden de Nederlandse uitgevers 3.436.577 papieren kranten, een daling van 1,8 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 2009. Het aantal verkochte kranten nam in de afgelopen vijf jaar af met 5 procent. Formaatverandering blijkt daarop weinig invloed uit te oefenen.
Bij het Reformatorisch Dagblad daalde de totale oplage in 2010 met 1,3 procent van 55.086 naar 54.355. Het aantal mensen dat wordt bereikt, nam echter toe, zegt directeur ir. B. Visser. „We zien een groeiende belangstelling onder met name jongere lezers voor nieuwe abonnementsvormen als het WeekendPlus-, Zaterdag- en E-paperabonnement. Daardoor slagen we er beter in klanten aan ons te binden. Gemiddeld bereiken we momenteel met de papieren krant 139.000 mensen per dag. Bij de digitale krant steeg het aantal unieke bezoekers vorig jaar van 434.000 tot 480.000 per maand.”
Bij het Friesch Dagblad slonk de papieren oplage met 5,4 procent tot 14.702, het Nederlands Dagblad groeide naar 32.252. De krant met de grootste oplage, De Telegraaf, zag het aantal abonnees met bijna 4 procent dalen.
Bij de gratis dagbladen was De Pers de grote uitschieter, met een groei in de papieren oplage van 56,6 procent naar 278.038. Het verschil zit vooral in het grotere verspreidingsgebied: in 2009 werd de krant alleen verspreid in de Randstad, sinds 2010 is hij in heel het land te krijgen. Doordat Metro en Sp!ts de oplage zagen dalen, nam de totale oplage van de gratis kranten toe met ‘slechts’ 4,6 procent.