Nederland betaalt eerder met euro
Betalen met euro’s gaat Nederlanders beter af dan de gemiddelde Europeaan. De nieuwe munt maakt ondertussen prijsvergelijkingen wel heel gemakkelijk. De verschillen zijn opvallend.
Het Euroforum ging er -in het meest optimistische scenario- van uit dat op woensdag 2 januari 30 procent van de betalingen in euro’s zou zijn. De dagen daarop zou dit percentage met 15 procentpunt per dag toenemen. Woensdag werd 65 procent van de betalingen in euro’s gedaan.
„Na een week zitten we ruim boven de 75 procent”, zegt voorzitter C. van Dijkhuizen van het forum. Nederland is het braafste jongetje van de euroklas. Alleen Duitsland komt volgens Van Dijkhuizen in de buurt. Duitsers betalen in de helft van alle gevallen al met euro’s. De Italianen blijven met 5 procent ver achter. Het Europees gemiddelde lag halverwege deze week op 20 procent.
Dat de Italianen zo weinig gebruikmaken van de nieuwe munten en biljetten, is volgens een woordvoerder van de Europese Commissie geen probleem. „In Italië zijn bijvoorbeeld minder geldautomaten voorzien van euro’s. Bovendien waren de Italianen minder enthousiast met het kopen van minikits met euromunten.”
Nederlanders vinden het leuk om euro’s te halen en uit te geven, zegt Van Dijkhuizen. De euro is ook minder eng dan gedacht, blijkt uit een onderzoek van het Euroforum. Van de ondervraagden vindt 91 procent de euro „reuze meevallen.” Bijna alle Nederlanders, 95 procent, hebben euro’s in hun portemonnee.
In zijn algemeenheid betalen klanten in grote supermarkten het minst met de euro. „Die winkels zijn het best voorzien van euro’s en ze worden door de bevolking gebruikt om te wisselen”, aldus de woordvoerder van de Europese Commissie.
Voorzitter Wim Duisenberg van de Europese Centrale Bank (ECB) noemt de invoering van de euromunten en -biljetten „een enorm succes.” „Twee dagen na de introductie kan ik zeggen dat de gigantische klus zeer soepel is verlopen, beter dan we hadden verwacht en gehoopt”, aldus Duisenberg donderdag op de eerste ECB-persconferentie in het nieuwe jaar.
Europeanen die op de kleintjes letten, kunnen door de invoering van de euro naar hartelust prijzen vergelijken. Zo is een Fins blikje cola meer dan drie keer zo duur als hetzelfde blikje in Spanje. Voor een literpak melk moet in Italië 1,34 euro worden neergeteld, terwijl in Portugal voor dezelfde hoeveelheid melk slechts 52 eurocent betaald hoeft te worden.
Door de invoering van de euro komen de prijsverschillen, soms veroorzaakt door verschillen in belastingen, in de twaalf eurolanden aan het licht. Een onderzoek van persbureau Reuters maakt de verschillen goed duidelijk. Zo blijkt uit het onderzoek dat een standaard Renault Megane in Luxemburg 12.500 euro kost. Terwijl een dealer in Finland 21.700 euro vraagt voor dezelfde auto.
De Nederlandse prijzen behoren volgens de test tot de middenmoot. Alleen met de prijs voor een cd zit Nederland met Italië bij de duurste eurolanden.
Of de verschillen in prijs aanleiding geven tot het winkelen over de grens is maar de vraag. „Als mensen terugkomen uit het buitenland en mopperen dat een colaatje daar goedkoper was, zullen ze vast niet teruggaan om een blikje cola te kopen”, aldus Jim Murray, directeur van BEUC, de Europese consumentenorganisatie. Of één munt één prijs gaat betekenen weet Murray niet. „Er zal een tendens van gelijkere prijzen ontstaan in Europa, maar ik weet niet of we ooit naar één prijs gaan.”