Gijsbert over vijf jaar Twitter
Twitter bestond afgelopen maandag vijf jaar. Op 21 maart 2006 verstuurde Jack Dorsey, een van de oprichters van Twitter, het allereerste officiële twitterbericht (tweet). Inmiddels worden per week zo’n 1 miljard tweets verzonden door een kleine 200 miljoen twitteraars (tweeps). Indrukwekkende aantallen.
Even indrukwekkend is de impact die het sociale medium heeft. Er zijn weinig vijfjarigen op deze wereld die als eerste nieuws wereldkundig maken. Twitter doet het. Zo had Twitter de primeur van de verloving van de Britse prins William met Kate Middleton. Ook in Nederland toonde de microblogdienst zijn journalistieke waarde. Toen op 26 februari 2009 bij Schiphol een vliegtuig van Turkish Airlines neerstortte, overtroefde Twitter andere nieuwsmedia.
Recent speelde de dienst een grote rol tijdens de revolutie in Egypte. Via Twitter en Facebook hielden demonstranten elkaar op de hoogte van de stand van zaken. In 2009 deed de Amerikaan Mark Pfeifle, adviseur van voormalig president George W. Bush, zelfs een oproep om Twitter de Nobelprijs voor de vrede te geven om de rol die het medium speelde tijdens de opstand in Iran.
Dat is een beetje overdreven. Gebruikers maken van de dienst een succes. Als zij niet twitteren, was Twitter zelfs in 2007 niet jarig geweest.
Diezelfde gebruikers misbruiken de dienst ook geregeld. Laurens van Aggelen, die veel schreef over internet en sociale media, publiceerde vorig jaar een boek over Twitter: ”Twitteren, de hond uitlaten kan ook”. Hij onderscheidde verschillende soorten tweeps, waaronder de roekeloze, de opruier en de wauwelaar.
Als 17-jarig meisje via Twitter aankondigen dat er een bom op school ligt, is dom. Iemand via Twitter bedreigen, kan al helemaal niet. Of denk aan de politiechef Gerda Dijksman die, nadat in een Meppelse flat twee doden waren gevonden, twitterde dat het „vast” om huiselijk geweld zou gaan. Tweeps kunnen de naam van hun werkgever voor schut zetten door zich onverstandig te gedragen op Twitter.
De oplossing voor al deze onverstandigheid is simpel: wees verstandig. En dat is makkelijker dan het lijkt. Zeker, een tweet is zo gepubliceerd. Denk daarom na voor publicatie. Twitteren is niet veel anders dan iets roepen vanaf een zeepkist op een drukke markt in Amsterdam. Dan zeg je ook niet zomaar alles wat in je opkomt, maar weeg je je woorden.
Als iedereen dat doet op Twitter, is het voor bedrijven, instellingen en overheden ook niet nodig om met uitgebreide Twitterprotocollen en -handleidingen te komen.
O ja. Twitter, van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal. Nog vele jaren.