Economie

Bedrijf verdient flink aan verlopen cadeaubon

DEN HAAG (ANP) – Bedrijven die cadeaubonnen uitgeven, verdienen flink aan consumenten die de bonnen niet inleveren. Het gaat jaarlijks om een bedrag van ongeveer 5 miljoen euro, zo blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond.

24 March 2011 16:26Gewijzigd op 14 November 2020 14:13

Consumenten worden opgeroepen om verlopen cadeaubonnen naar de bond op te sturen. De Consumentenbond wil het openstaande bedrag alsnog claimen bij de bedrijven. Elke euro die door actie vrijkomt, wordt geschonken aan een goed doel. „We willen ongeldige bonnen verzamelen om de bonnenbedrijven daarmee te confronteren”, zei directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

De uitgever van een cadeaubon mag een geldigheidsduur hanteren van minimaal één jaar. Een bon met uitgiftedatum is wettelijk vijf jaar geldig. Cadeaubonnen zonder vervaldatum of geldigheidsduur zijn volgens de wet onbeperkt geldig.

De Consumentenbond vind dat alle cadeaubonnen onbeperkt geldig moeten zijn. „Er is voor de bon betaald, het geld is binnen. Aan de beperkte geldigheid verdienen deze bedrijven geld, doordat consumenten hun bonnen niet op tijd inleveren”, zei Combée.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer