Uitleg megawegproject Schiphol, Amsterdam en Almere
APELDOORN – Het grootste snelwegenproject van Nederland in de afgelopen tien jaar is van start gegaan. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) ondertekende maandag het tracébesluit over de aanpak van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.
Waarom dit megaproject?
Door de onstuimige groei van Almere in de afgelopen jaren zijn de snelwegen tussen Almere en Amsterdam/Schiphol dichtgeslibd. Rijkswaterstaat wil met dit project de toenemende verkeersdrukte op de A1, A2, A6, A9 en A10 aanpakken. De minister wil daarnaast graag investeren in het „economische topgebied” tussen Almere en Amsterdam.
Sinds wanneer loopt dit project?
Al sinds 2004 zoekt Rijkswaterstaat naar een oplossing van de fileproblematiek in de regio. Vanaf het begin werden er twee oplossingsrichtingen onderzocht: het zogenaamde Stroomlijnalternatief, de uitbreiding van bestaande snelwegen, en het Verbindingsalternatief, waarbij er een nieuwe snelweg zou worden aangelegd tussen de A6 en de A9.
Voormalig minister Peijs leek zich te richten op de aanleg van een nieuwe snelweg. In 2006 werd deze optie echter afgeschoten in de Tweede Kamer.
Waarom zag een meerderheid niets in een nieuwe snelweg?
De nieuwe verbinding zou dwars door natuurgebied Naardermeer komen. Daarop stak een storm aan protest op. Het Platform tegen A6-A9, de vereniging Spaar het Gein en allerlei natuurorganisaties keurden het plan van de minister af.
Ook een ondertunnelde versie van de nieuwe snelweg oogstte meer kritiek dan lof. Steeds meer belanghebbenden, zoals de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland, keerden zich vervolgens tegen de snelweg. Daarom liet het kabinet het Verbindingsalternatief in 2006 vallen vanwege het gebrek aan draagvlak.
Nu is er dus gekozen voor het Stroomlijnalternatief?
Ja, de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere worden de komende jaren grondig aangepakt.
De A9, de A10, de A1 en de A6 worden breder. Er komen een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, een bredere Hollandse Brug, twee tunnels en een aquaduct onder de Vecht.
Vijf grote knooppunten worden gerenoveerd en honderd bruggen en viaducten worden aangepast.
Wanneer moet het project zijn afgerond?
Met de invoering van de Crisis- en herstelwet door de economische crisis is dit project in een stroomversnelling gekomen.
De eerste van vijf deelprojecten, de A10-oost en de A1 tot Diemen, gaat dit jaar nog van start. De andere vier fasen beginnen tussen 2014 en 2017.
Het project moet in 2020 afgerond zijn. Totale kosten: rond de 4,4 miljard euro.