Consumenten in VS krijgen vertrouwen
Het vertrouwen van Amerikaanse consumenten in de eigen economie is deze maand flink toegenomen. Het indexcijfer dat het vertrouwen weergeeft, kwam over de maand mei uit op 92,1, zo meldde de University of Michigan vrijdag.
Vorige maand stond het cijfer op 86. De stijging, de grootste in bijna een jaar, is sterker dan analisten hadden verwacht. Met een stand van 92,1 is het Amerikaanse consumentenvertrouwen op het hoogste niveau sinds juni vorig jaar beland.
Het goede gevoel wordt gevoed door het einde van de oorlog in Irak, dalende brandstofprijzen, een lage hypotheekrente en oplopende aandelenkoersen. President Alan Greenspan van het Amerikaanse centralebankenstelsel Fed wees vorige week al op deze elementen. Hij merkte op dat zulke ontwikkelingen de uitgaven van de gemiddelde Amerikaanse consument zullen stimuleren. Consumentenuitgaven bepalen voor meer dan tweederde de omvang van de Amerikaanse economie.
In tegenstelling tot het opgelopen consumentenvertrouwen, schat de Amerikaanse burger zijn financiële positie minder rooskleurig in dan een maand geleden. Het indexcijfer daarvan liep terug van 96,4 naar 93,2.
Het vertrouwen in de toekomst nam daarentegen erg sterk toe. Uitgaande van een periode van een tot vijf jaar liep het vertrouwenscijfer op van 79,3 in april tot 91,4 in mei.
Analisten leiden hieruit af dat de economische groei in de Verenigde Staten in de loop van dit jaar zal versnellen, tot mogelijk 3,8 procent in het laatste kwartaal. Donderdag stelde het ministerie van Handel het groeicijfer voor het eerste kwartaal 0,3 procentpunt naar boven bij tot 1,9 procent.
Ook een ander macro-economisch cijfer gaf moed. Het inkoopcijfer van managers in de omgeving van Chicago, dat als maatstaf voor de rest van de VS geldt, nam bijna vijf punten toe tot 52,2. Dat is boven de verwachting van analisten. Met de stijging tot boven de 50 werd een belangrijke grens gepasseerd. Boven de 50 punten is er weer sprake van groei in economische activiteit.