Minister tekent besluit groot wegproject
AMSTERDAM (ANP) – Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft maandag een belangrijke stap gezet in de aanpak van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Op luchthaven Schiphol ondertekende ze het zogenoemde tracébesluit hierover. Dit betekent dat de uitvoering van het grootste snelwegenproject in Nederland in tien jaar van start kan gaan, zo liet een woordvoerder van de minister weten.
De snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere worden de komende jaren grondig aangepakt. De A9, A10, A1 en A6 worden breder. Er komen een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, een bredere Hollandse Brug, twee tunnels en een aquaduct onder de Vecht. Vijf grote knooppunten worden gerenoveerd en honderd bruggen en viaducten worden aangepast.
De overheid wil met het project de toenemende verkeersproblemen op de wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere oplossen. Als er niets wordt gedaan aan de fileproblemen zouden de wegen in de regio zwaar overbelast raken. Dat is nadelig voor de economische ontwikkeling van de Randstad.
„Doorstroming op de as Schiphol-Amsterdam-Almere is cruciaal voor de ontwikkeling van de noordvleugel van de Randstad en daarmee heel Nederland”, aldus de minister. „In economische topgebieden moeten we investeren.”
Er komen ook maatregelen die de leefbaarheid moeten verbeteren. Zo komen er geluidsschermen over een lengte van 36 kilometer. Een deel daarvan is extra hoog.
Het megaproject moet eind dit jaar beginnen. De A10-Oost en de A1 tussen de knooppunten Diemen en Watersgraafsmeer zijn dan aan de beurt. In 2020 moet alles klaar zijn. Totale kosten: rond de 4,4 miljard euro.
Milieudefensie noemde de plannen in een reactie „absurd”. „Nog meer asfalt leidt tot meer autoverkeer in deze toch al drukke regio met als gevolg nog viezere lucht en nog meer geluidsoverlast. Als het kabinet een moderne metropool Amsterdam-Almere nastreeft, moet het juist bezuinigen op asfalt en fors investeren in openbaar vervoer”, aldus campagneleider verkeer Willem Verhaak.
De milieuorganisatie weet nog niet of zij tegen het besluit in beroep gaat bij de Raad van State. Eerst wil zij het bestuderen.