Economie

Veel Japanse auto’s voor Nederlandse markt rollen in Europa van de band

APELDOORN – De ramp die Japan vrijdag heeft getroffen, leidt in het land tot een gigantisch economisch verlies. Wat merkt de Nederlandse consument ervan?

Redactie economie
15 March 2011 10:16Gewijzigd op 14 November 2020 14:05
De Nederlandse consument zal niet snel de gevolgen merken van de rampspoed in Japan, tenminste als het om auto's gaat. Foto ANP
De Nederlandse consument zal niet snel de gevolgen merken van de rampspoed in Japan, tenminste als het om auto's gaat. Foto ANP

ING – De meeste beursgenoteerde bedrijven die in Japan actief zijn gaven vrijdag kort na de aardbeving en de tsunami al aan dat hun medewerkers veilig waren. Ook de gebouwen, van onder meer ING, bleven intact. De omvang van de gebeurtenissen is nog niet volledig duidelijk, benadrukte ING gisteren. De financiële instelling is in Japan actief als bank, verzekeraar en vermogensbeheerder.

RANDSTAD – Uitzendorganisatie Randstad heeft ook nog weinig zicht op de gevolgen voor het eigen bedrijf. De meeste kantoren in Japan zijn open; alleen de drie vestigingen in het getroffen Sendai zijn dicht. Daar werken 35 mensen. Randstad heeft 105 kantoren in Japan, met in totaal 1274 personeelsleden. Het uitzendconcern weet nog niet hoe het met alle personeelsleden in het land gaat.

ASML – Chipmachinefabrikant ASML heeft een klein aantal toeleveringsbedrijven in Japan. Het concern is bezig mogelijke verstoringen in de toelevering in kaart te brengen. Een analist stelde gisteren in een rapport dat de aardbeving voor ASML mogelijk ‘positief’ kan uitpakken door prijsstijgingen.

AUTO-INDUSTRIE – De meeste Japanse auto’s die in Nederland worden verkocht, rollen in Europa van de band. Japanse elektronica voor de Nederlandse markt komt ook voornamelijk uit Europa of China. De autofabrikanten Toyota, Honda, Nissan en Subaru hebben hun fabrieken in Japan voorlopig gesloten. Toyota, de grootste autoproducent ter wereld, schortte de productie bij alle twaalf fabrieken in Japan tot zeker morgen op. Normaal gesproken zouden in die periode circa 40.000 auto’s worden geproduceerd.

TOYOTA – De Nederlandse importeur Louwman & Parqui voorziet geen leveringsproblemen omdat ruim driekwart van de Toyota’s die in Nederland worden verkocht, in Europa wordt geproduceerd. Zo komt de Yaris uit Frankrijk en de Aygo uit Tsjechië. De Prius komt wel uit Japan, maar daarvan zijn er volgens de zegsman al een heleboel onderweg. Van de Nissans voor de Nederlandse markt wordt 90 procent in Europa geproduceerd.

LUXE – De makers van luxegoederen zoals Hermes, LVMH, Burberry, PPR en Tiffany maken zich meer dan gemiddeld zorgen over de situatie in Japan. Het land is de op twee na grootste afzetmarkt voor dure spullen. Japan is goed voor 11 procent van de wereldwijde verkopen van chique sjaaltjes, exorbitant dure tassen en sieraden. Juwelenmaker Tiffany & Co heeft 55 winkels in Japan, bijna een vijfde van de omzet komt er vandaan. Bij Hermes komt ook bijna een vijfde van de verkopen op naam van Japanners, PPR (Gucci) is voor 16 procent van de inkomsten afhankelijk van Japan en LVMH van Louis Vuitton moet het voor 9 procent van de Japanners hebben.

SCHADE – De Zwitserse zakenbank Credit schatte gisteren dat de ramp in Japan tot een economisch verlies zal leiden van tussen de 14 en de 15 biljoen yen (122 tot 131 miljard euro). De aardbeving in 1995 in Kobe veroorzaakte in Japan een economisch verlies van 40 biljoen yen. Het bedrag valt nu lager uit omdat een kleiner aantal kantoren, commerciële faciliteiten en snelwegen is getroffen, aldus Credit Suisse.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer