Made in Japan komt vaak uit Europa
RIJSWIJK (ANP) – Het verwoestende natuurgeweld dat Japan vrijdag heeft getroffen, leidt in Japan tot een gigantisch economisch verlies. Maar het zal niet onmiddellijk gevolgen hebben voor de Nederlandse consument. De meeste Japanse auto’s die in Nederland worden verkocht, rollen in Europa van de band. Japanse elektronica voor de Nederlandse markt komt ook veelal uit Europa of China.
Diverse Nederlandse beursgenoteerde bedrijven die in Japan actief zijn, konden maandag nog niet aangeven wat de financiële impact van de ramp is voor het eigen bedrijf. Zij waren nog druk bezig de gevolgen te onderzoeken. Daarbij is een belemmerende factor dat de communicatie met Japan nog problematisch verloopt.
De meeste concerns gaven vrijdag kort na de aardbeving en tsunami al aan dat hun medewerkers veilig waren. Ook de gebouwen, van onder meer ING, bleven intact. De omvang van de gebeurtenissen is nog niet volledig duidelijk, benadrukte ING maandag. De financiële instelling is in Japan actief als bank, verzekeraar en vermogensbeheerder.
Uitzendorganisatie Randstad heeft ook nog weinig zicht op de gevolgen voor het eigen bedrijf. De meeste kantoren van Randstad in Japan zijn open; alleen de drie vestigingen in het getroffen Sendai zijn dicht, liet een woordvoerster maandag weten. Daar werken 35 mensen. Randstad heeft 105 kantoren in Japan, met in totaal 1274 personeelsleden. Randstad weet nog niet hoe het met alle personeelsleden in het land gaat omdat de communicatie met Japan nog altijd erg moeilijk is.
Chipmachinefabrikant ASML heeft een klein aantal toeleveringsbedrijven in Japan. Het concern is bezig mogelijke verstoringen in de toelevering in kaart te brengen. Een analist stelde maandag in een rapport dat de aardbeving voor ASML mogelijk positief kan uitpakken door prijsstijgingen.
De Japanse autofabrikanten Toyota, Honda, Nissan en Subaru hebben hun fabrieken in Japan voorlopig gesloten. Toyota, de grootste autoproducent ter wereld, schortte de productie bij alle twaalf fabrieken in Japan tot zeker woensdag op. Normaal gesproken zouden in die periode circa 40.000 auto’s worden geproduceerd.
De Nederlandse importeur Louwman&Parqui voorziet geen leveringsproblemen omdat ruim driekwart van de Toyota’s die in Nederland worden verkocht, in Europa wordt geproduceerd. Zo komt de Yaris uit Frankrijk en de Aygo uit Tsjechië. De populaire Prius komt wel uit Japan, maar daarvan zijn er volgens de zegsman al een heleboel onderweg. Van de Nissans voor de Nederlandse markt wordt 90 procent in Europa geproduceerd.
De Zwitserse zakenbank Credit schatte maandag dat de ramp in Japan tot een economisch verlies zal leiden van tussen de 14 en 15 biljoen yen (122 tot 131 miljard euro). De aardbeving in 1995 in Kobe veroorzaakte in Japan een economisch verlies van 40 biljoen yen. Het bedrag valt nu lager uit omdat een kleiner aantal kantoren, commerciële faciliteiten en snelwegen is getroffen, aldus Credit Suisse. De Duitse herverzekeraar Munich Re vond het echter nog te vroeg om al een inschatting te maken van de gevolgen voor de economie.