Consument minder somber gestemd
Het consumentenvertrouwen is in mei vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van april. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdagmorgen bekendgemaakt. De Amerikaanse consument ziet het juist wat zonniger in.
De consument is in mei wel wat minder somber geworden over de toekomst. Voor het komende jaar zijn de verwachtingen over zowel het economisch klimaat als de eigen financiële situatie verbeterd, zo blijkt uit CBS-onderzoek.
Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden stijgt het oordeel over de toekomstige economische situatie met 9 punten naar min 34, de grootste verbetering sinds januari 2002. De koopbereidheid van consumenten is in mei, seizoen gecorrigeerd, gelijk gebleven ten opzichte van april en bevindt zich op het laagste niveau sinds april 1985. De koopbereidheid is een van de twee onderdelen waaruit de index van het consumentenvertrouwen is samengesteld. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen.
Consumenten vinden de tijd voor het doen van grote aankopen, zoals computers en televisies, bovendien weer iets gunstiger dan vorige maand. Daarentegen zijn ze in mei negatiever gestemd over de ontwikkeling van hun financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Het saldo tussen optimisten en pessimisten bedraagt min 26 en is daarmee op het laagste punt sinds januari 1985 aangekomen.
Het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de eigen economie is verder toegenomen. De index die het onderzoeksinstituut Conference Board hanteert voor het meten van het vertrouwen steeg van 81,0 in april naar 83,8 in mei. Dat heeft Conference Board bekendgemaakt.