Duitsers weigeren biobenzine te tanken
BERLIJN (ANP/DPA) – In Duitsland zijn grote problemen met de invoering van biobenzine E10. Duitse automobilisten weigeren massaal om de brandstof te tanken. Betrokkenen spreken over een kopersstaking.
De autobezitters zijn in onzekerheid geraakt door berichten dat ongeveer 3 miljoen auto’s in het land de speciale benzine niet verdragen. De benzine bestaat voor 10 procent uit ethanol van granen en suikerriet.
De benzine kan schadelijk zijn voor de motoren van onder meer bepaalde Audi A2’s, Ford Mondeo’s, Opel Vectra’s en oude Volkswagen Lupo’s. Voor de zekerheid mijden ook bezitters van andere automodellen de pompen met E10-benzine. De E10 is bovendien niet goedkoper dan de gebruikelijke superbenzine. Auto’s hebben er per kilometer zelfs 2 procent meer van nodig dan wie super tankt.
Om de problemen aan te pakken, houdt de Duitse regering dinsdag een ‘benzinetop’ met de oliebedrijven. Bij de topontmoeting komen onder anderen de ministers van Verkeer, Consumentenbeleid en Economische Zaken.
Politici van het liberale FDP verwijten milieuminister Norbert Röttgen slechte uitleg aan de automobilisten. Maar hij geeft de schuld aan de oliebedrijven, die onwillig zouden zijn.
De biobenzine E10 is tot dusver ingevoerd in zevenduizend van de vijftienduizend tankstations in Duitsland. De uitbreiding naar andere pompstations is gestopt, omdat de raffinaderijen kampen met volle opslagtanks met E10.
De Duitse regering had tot de biologische brandstof besloten om het klimaat te beschermen en Duitsland minder afhankelijk te maken van olie. Andere EU-landen mengen ook olie van gewassen in de benzine en diesel. Maar dat is veelal minder dan 10 procent.