Metro maakt bezwaar tegen bezorgingsproef
De gratis krant Metro wil dat de rechter een subsidie terugdraait van het Bedrijfsfonds voor de Pers voor onderzoek naar de gezamenlijke bezorging van kranten van verschillende concerns. De gelijknamige uitgever stelde dinsdag dat er sprake is van valse concurrentie omdat hij, in tegenstelling tot directe concurrent Sp!ts, geen profijt zou hebben van die toelage.
Het project van de gezamelijke bezorging van kranten loopt in een proefgebied in de provincie Utrecht. De deelnemende uitgevers De Telegraaf, PCM en Wegener bekijken of ze de kosten voor distributie en bezorging van kranten hiermee kunnen drukken. Het onderzoek dat vooraf ging aan het project werd volgens Metro door het Bedrijfsfonds voor de Pers ondersteund met een subsidie van ruim 586.000 euro. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Nederlandse Dagbladpers (NDP).
Metro maakte eerder dit jaar bezwaar tegen die subsidie omdat ook het gratis dagblad Sp!ts, onderdeel van De Telegraaf, bij de distributie profijt zou hebben van het project. Het bedrijfsfonds verklaarde dat bezwaar echter niet ontvankelijk. Om de steun alsnog aan te vechten stapt Metro nu naar de rechter met het verzoek het besluit te vernietigen.
„Metro staat niet afwijzend tegenover de distributiesamenwerking”, zo stelt de uitgever. „Door de samenwerking kunnen efficiencyvoordelen gehaald worden die de kosten zullen drukken. Dat daarvoor echter subsidie wordt verstrekt, is voor Metro concurrentievervalsing. Volgens de criteria van het Bedrijfsfonds voor de Pers kunnen gratis dagbladen niet in aanmerking komen voor subsidies. Maar omdat ook Sp!ts in het proefgebied wordt verspreid, betekent dit dat de subsidiebeslissing overduidelijk in strijd is met de criteria. Metro is nu het enige landelijke dagblad dat geen gesubsidieerd distributiesysteem heeft.”
De NDP kan weinig begrip voor de houding van Metro opbrengen. „Dit zou betekenen dat het het bedrijfsfonds nooit meer geld voor onderzoek naar projecten kan doen omdat er altijd wel een krant is die denkt daar benadeeld door te worden”, aldus een woordvoerder. „Als deze proef slaagt, kan het op veel grotere schaal worden toegepast zodat ook Metro daar profijt van heeft. Ze komen dus in een veel te vroeg stadium met deze klacht. Sp!ts maakt nu eenmaal toevallig onderdeel uit van een van de deelnemende bedrijven aan de proef. Dit is administratieve ongein in een tijd dat het water veel kranten aan de lippen staat.”