„Sociale media bevredigen eerste levensbehoefte”
HANNOVER – Sociale netwerken als Twitter, Facebook en Hyves bevredigen eerste levensbehoefte. Het is niet verwonderlijk dat wereldwijd 1 miljard mensen inmiddels op een sociaal netwerk zitten.
Dat zei Stefan Gross-Selbeck, hoogste baas van de zakelijke community Xing, vrijdag tijdens ict-beurs Cebit in Hannover. Xing is Europa’s grootste zakelijke, sociale netwerk, zegt Gross-Selbeck.
Sociale netwerken worden steeds belangrijker, aldus Gross-Selbeck. “Inmiddels spendeert de gemiddelde internetter 16 procent van zijn online tijd aan sociale media. Slechts 5 procent gaat zitten in e-mailen. Sociale netwerken zijn dus belangrijker communicatiemiddelen geworden dan e-mail.”
Dat communities zo populair zijn, is niet verwonderlijk, vindt de ceo van Xing. “Sociale netwerken bevredigen de basisbehoeften van de mens. Toen ik tiener was belde mijn zusje na schooltijd uren met een klasgenoot. Waarom? Ze hadden elkaar toch al de hele schooldag gesproken? Dat was niet genoeg. Ze hadden de behoefte meer met elkaar te delen. Datzelfde gebeurt nu via sociale media.”
Vooral de komst van internet op de mobiele telefoon heeft sociale netwerken een boost gegeven. Een revolutie, noemt Gross-Selbeck die. “De opkomst van internet op het mobieltje gaat acht keer sneller dan die op de pc. Het aantal Duitsers dat de beschikking heeft over mobiel internet is in 2010 gestegen met 78 procent ten opzichte van 2009. Inmiddels heeft één op de zes Duitsers mobiel internet. Ruim 40 procent van hen gebruikt mobiel internet voor sociale netwerken.”
De groei van het gebruik van smartphones –mulitifunctionele telefoons die zijn uitgerust met computerfunctionaliteiten- gaat ten koste van de verkoop van pc’s. Gross-Selbeck: “Het aantal verkochte smartphones steeg in 2010 in Duitsland met 34 procent. De groei van de pc-verkoop bleef steken op 4 procent. De gewone computer heeft ook nog eens last van de concurrentie van de tablet.”
De smartphone heeft veel voordelen. “Je hebt hem altijd op zak, hij staat altijd aan en weet ook waar je bent. Dat is handig voor de gebruiker, maar het levert ook bedrijven mogelijkheden op.” Gross-Selbeck verwacht dan ook dat het aantal advertenteerders op mobiele kanalen de komende jaren flink zal stijgen. “Als een bedrijf weet waar iemand is, kan het advertenties heel gericht inzetten.”
Dat laatste levert ook kritiek op, erkent Gross-Selbeck. “Het is belangrijk dat er een debat wordt gevoerd over privacy en mobiel internet. Mobiele telefoongebruikers kunnen er voor kiezen de locatie niet te delen. Tegelijk willen bedrijven klanten graag iets moois bieden en ze moeten concurreren op wereldschaal, in andere landen zijn privacyregels soms minder streng.”
Online communities brengen mensen bij elkaar en geven hen de mogelijkheid te delen wat hen drijft en bezighoudt. “Ze zitten niet in systemen of bussinesmodellen, maar in het hart van mensen. Dat is de kracht van communities”, aldus internetondernemer Chris Pirillo.
De Amerikaan is grondlegger van het weblog Lockergnome.com en noemt zichzelf “geek” – computerfreak. Trots: “Ik heb 794 app’s (softwareprogrammaatjes, GB) op mijn iPhone. Die gebruik ik niet allemaal, maar het is leuk om ze te hebben.”
Dat online communities belangrijk zijn, bleek de afgelopen tijd in Egypte en Tunesië waar mensen elkaar via sociale media als Facebook opriepen te gaan demonstreren tegen de bestaande regimes. Pirillo: “Als iemand anders op de wereld hetzelfde idee over vrijheid heeft als jij, kun je met hem in contact komen. Ook als hij in Egypte woont.”
Fysieke grenzen bestaan op internet niet. Pirillo: “Ik heb meer met mijn vrienden uit Europa dan met mijn buurman, ook al heb ik die eersten nog nooit ontmoet in real life.” Sociale netwerken bevorderen tegelijk geen egoïsme, vindt Pirillo. “In een community ben je met minimaal twee mensen. Er is communicatie. Egocentrisme bestaat er niet.”