Smartphones helpen T-Mobile aan meer klanten
DEN HAAG (ANP) – T-Mobile Nederland heeft het aantal abonnees het afgelopen jaar met 10 procent zien toenemen tot 4,5 miljoen. Dat is voor een groot deel te danken aan de iPhone, waar T-Mobile in ons land bijna tweeënhalf jaar tijd het alleenrecht op had, maar ook aan de populariteit van andere slimme mobieltjes als de Blackberry en de Samsung. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend.
Per beller werd meer omzet behaald. Dat komt deels doordat T-Mobile het klantenbestand heeft opgeschoond en nu meer klanten heeft met een abonnement en minder prepaid klanten. De omzet per klant groeide van 23 euro in 2009 tot 28 euro vorig jaar. Het aandeel van het sms’en en mobiel internetten groeide ook verder. T-Mobile voorziet dat het dataverkeer de komende jaren met gemiddeld 200 procent per jaar groeit.
Het bedrijf claimt dat de helft van het mobiele dataverkeer in Nederland het afgelopen jaar via zijn netwerk liep. T-Mobile investeerde vorig jaar 142 miljoen euro in dat netwerk. Een proef met het beter beheren van het dataverkeer loopt nog. Dat moet uiteindelijk leiden tot een ‘stabielere toegang’ tot de mobiele diensten, vooral op de piekmomenten.
De omzet van T-Mobile Nederland kwam in 2010 uit op 1,77 miljard euro. Dat is een daling van 2,2 procent vergeleken met een jaar eerder. Volgens directeur Bart Weijermars is dat te wijten aan de tariefsbeperkingen die zijn opgelegd door de overheid op diensten als roaming (het gebruik van de mobiel in het buitenland) en de tarieven die de telecombedrijven elkaar onderling rekenen. „Dat scheelt de sector dit en volgend jaar 400 miljoen euro winst.”
Het bedrijfsresultaat kwam in 2010 uit op 461 miljoen euro, tegen 430 miljoen een jaar eerder.