NS steekt definitief de Noordzee over
NedRailways, een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, mag definitief met partner Serco het railvervoer in en rond de Britse stad Liverpool verzorgen. Dat heeft de NS vrijdag bekendgemaakt.
NedRailways en Serco waren al de belangrijkste gegadigden voor deze concessie (Merseyrail), die een duur heeft van 25 jaar. Het contract is vrijdag ondertekend. Merseyrail, genoemd naar de rivier waaraan de havenstad ligt, omvat 66 stations en 59 treinen met jaarlijks 30 miljoen reizigers over 120 kilometer spoor. De 1000 medewerkers van Merseyrail komen in dienst van de nieuwe exploitant.
De NS heeft al eerder biedingen gedaan in Groot-Brittannië, maar kreeg tot nu toe geen enkele concessie in handen. Het bedrijf heeft ook een bod gedaan op een netwerk in Wales en is geïnteresseerd in nog twee trajecten in Groot-Brittannië.
De vervoerder heeft de blik verder gericht op Duitsland en Polen. Bij de oosterburen gaat het vooral om vervoer rond de grote steden. Daar kan Deutsche Bahn, de Duitse concurrent van de NS, zijn monopoliepositie waarschijnlijk niet vasthouden.
NS-topman A. Veenman toont zich blij met de nieuwe aanwinst. „Het is een logisch vervolg op de ontwikkelingen rond aanbestedingen in Nederland en Europa. Deze activiteiten gaan niet ten koste van onze huidige inspanningen en grote investeringen in Nederland.” Veenman verwacht dat de Nederlandse reiziger „er juist van zal profiteren.” NedRailways-directeur A. Valk: „We hebben dit bod in felle concurrentie gewonnen.”
NedRailways is een 100-procents dochter van de NS, opgericht om in het buitenland concessies te verwerven en te exploiteren. Het rendement, de kennis en de ervaring moeten ten goede komen aan het Nederlandse treinbedrijf, aldus NedRailways.