Economie

Shoppende passagiers stuwen winst Schiphol

SCHIPHOL (ANP) – Luchthaven Schiphol heeft vorig jaar meer winst behaald, onder meer dankzij de gestegen uitgaven in de winkels en grotere aantallen passagiers. Daarmee konden de kosten van de IJslandse aswolk en het strenge winterweer worden opgevangen. Dat bleek uit donderdag gepubliceerde cijfers.

17 February 2011 14:41Gewijzigd op 14 November 2020 13:45
Foto ANP
Foto ANP

De nettowinst kwam uit op 169 miljoen euro in vergelijking met 132 miljoen euro in het voorgaande jaar. De omzet steeg met ruim 2 procent tot 1,18 miljard euro. Schiphol verwerkte afgelopen jaar 45,2 miljoen passagiers, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van 2009.

Per reiziger steeg de gemiddelde besteding met bijna 5 procent tot 15,84 euro. Passagiers spendeerden vooral meer aan luxegoederen zoals sieraden en mode en in de horeca, met name reizigers uit Azië en Oost-Europa. „We hebben hard gewerkt aan de verbetering van de gastvrijheid en het wegwerken van wachtrijen. Mensen geven daardoor meer uit”, zei president-directeur Jos Nijhuis in een toelichting.

De aswolk en het strenge winterweer kostten Schiphol 20 miljoen euro. De aswolk sloot het luchtruim in april en mei vorig jaar voor zes dagen en het winterweer in december zorgde voor een ernstige ontregeling van het luchtverkeer. Schiphol hoefde de luchthaven echter niet te sluiten zoals bij veel andere vliegvelden het geval was. „Als ik ons vergelijk met andere airports, hebben we het verdomd goed gedaan. Daar zijn we trots op”, aldus Nijhuis.

Schiphol verwacht dat dit jaar het passagiersvervoer met 4 tot 7 procent zal toenemen. Ook bij het vrachtvervoer wordt verdere groei voorspeld. Afgelopen jaar steeg de hoeveelheid vervoerde vracht via Schiphol met 17,6 procent tot 1,5 miljoen ton.

Verder gaat Schiphol per 1 april de havengelden met 0,6 procent verhogen. Luchtvaartmaatschappij KLM is daar niet blij meer omdat de luchthaven dan duurder wordt. Schiphol en KLM hebben daarom twee onderzoeksbureaus ingeschakeld om te kijken wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van de hogere tarieven voor KLM. De uitkomsten daarvan worden in maart verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer