Zuinigste aller Volkswagens steeds dichterbij
Volkswagen experimenteert al sinds het begin van het millennium met ultrazuinige auto’s. Waar de meeste prototypes in de kelder van de Wolfsburger autogigant verdwenen, moet de nieuwe XL1 in 2013 op het asfalt staan. Als het aan VW-topman Piëch ligt.
Voor wie even vergeten was dat Volkswagen nog steeds inzet op de eenliterstrategie. Op de autoshow van Qatar vorige maand onthulden de hoogste bazen van het autoconcern hoogstpersoonlijk hun allernieuwste concept: de XL1. Zuiniger dan zuinig. Met het prototype lijkt de doelstelling –een praktische auto die gemiddeld 100 kilometer op 1 liter brandstof rijdt– weer een stap dichterbij.
Met de XL1 borduurt Volkswagen voort op eerdere ontwerpen uit 2002 en 2009. Grote nadruk ligt op aerodynamica. Om de luchtweerstand van de auto zo goed mogelijk te beheersen, is de XL1 van voren breed en naar achteren steeds smaller. Een opvallende verschijning. In tegenstelling tot de allereerste prototypes niet langer een veredelde ligfiets, maar een echte auto.
De carrosserie is grotendeels opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof. Dat maakt de XL1 een echte lichtgewicht: de auto weegt slechts 795 kilo. Volgens Piëch is er in het hele Volkswagenconcern geen auto te vinden die zo veel koolstofvezel bevat, met uitzondering van de supersportwagen van Bugatti.
Een laag verbruik zit ’m niet alleen in het gewicht. De aandrijving speelt een grote rol. De XL1 is een zogenaamde plug-in hybride. Het prototype is uitgerust met een 48 pk sterke 0,8-liter tweecilinder TDI-motor, gecombineerd met een 27 pk sterke elektromotor. De lithium-ionbatterij laadt op via het normale stroomnet, maar ook afremmen doet de accu-inhoud groeien. Een en ander resulteert in het verbluffend lage verbruik van 1 liter op 111 kilometer, ofwel 0,9 liter per 100 kilometer.
Het vermogen is logischerwijs iets minder indrukwekkend. De XL1 accelereert in 11,9 seconden naar de honderd. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Rijdt de auto volledig elektrisch, dan is de actieradius 40 kilometer. Voldoende voor dagelijks stadsverkeer.
De XL1 komt met tal van technische snufjes. Zo zijn de buitenspiegels vervangen door camera’s. Kleine beeldschermen aan de binnenzijde van de vleugeldeuren tonen wat er achter het smalle achterwerk gebeurt.
Piëch en de zijnen geloven er in. In Qatar kondigde de VW-topman een bescheiden serieproductie aan voor 2013. Lage aantallen, in eerste instantie: zo’n honderd auto’s. Eerst voor Europa, daarna wellicht de Verenigde Staten en China.
Rest de vraag hoe praktisch zo’n eenliterauto nu eigenlijk echt is. Dat-ie zuinig is, staat buiten kijf. Op vakantie met het hele gezin wordt lastig: de XL1 is een tweezitter. Maar bij gebleken succes valt de komst van een grotere broer niet uit te sluiten. De prijs lijkt vooralsnog het grootste struikelblok. Daarover hield Piëch in Qatar de kiezen stijf op elkaar.