Binnenland

Start renovatie Krimpense werf

KRIMPEN A/D IJSSEL – Op het terrein van de historische scheepswerf Van Duijvendijk in Krimpen aan den IJssel is woensdag een herontwikkelingsplan voor de werf plaats „feestelijk” gepresenteerd. Toch is niet iedereen onverdeeld enthousiast.

Van onze correspondent
16 February 2011 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 13:43
Op het terrein van de historische scheepswerf Van Duijvendijk komen panden met een industriële ‘pakhuis-uitstraling’. Beeld KOUDIJS BOUW BV
Op het terrein van de historische scheepswerf Van Duijvendijk komen panden met een industriële ‘pakhuis-uitstraling’. Beeld KOUDIJS BOUW BV

De scheepswerf Van Duijvendijk dateert van rond 1600 en is een van de oudste werven van Nederland. Hij was bovendien de eerste met een dwarshelling om schepen te water te laten, evenwijdig aan de rivier. De Stichting Service- en Adviesbureau Industrieel Erfgoed Nederland (Stabien) heeft de werf dan ook als „buitengewoon waardevol” aangemerkt.

Kunsthistoricus Jan Maarten de Jong, lid van de Historische Kring Krimpen, luidde in 2007 echter de noodklok. Eigenaar Van Duijvendijk was bij gebrek aan kopers bezig de helling te slopen. Hierop ging de gemeente Krimpen aan den IJssel met hem in onderhandeling. In 2009 kocht ze de werf voor 3,4 miljoen euro.

Het herontwikkelingsplan bestaat uit twee delen. Op het braakliggende terrein worden 54 wooneenheden met een industriële ‘pakhuisuitstraling’ met uitzicht op de werf gebouwd. De gemeente Krimpen aan den IJssel neemt samen met de Stuurgroep Hollandsche IJssel de restauratie van twee rijksmonumentale loodsen voor haar rekening. Ze laat deze ontmantelen en verplaatsen, omdat de huidige situatie de dijk verzwakt. Alle materialen worden hergebruikt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer