Binnenland

Meer bruikbare meldingen naar kliklijn M.

HOEVELAKEN (ANP) – Meld Misdaad Anoniem, oftewel M., heeft in 2010 minder meldingen binnengekregen, maar de bruikbaarheid daarvan is gestegen. Dat zei directeur Guus Wesselink van M. donderdag bij het verschijnen van het jaarverslag van de ‘kliklijn’. In 2009 was 81 procent van de in totaal 14.000 meldingen bruikbaar, afgelopen jaar was dat 89 procent van 11.800 meldingen.

10 February 2011 12:31Gewijzigd op 14 November 2020 13:39

„Ik heb liever minder tips van goede kwaliteit dan heel veel tips waar je niets mee kunt”, aldus Wesselink. „Mensen bellen tegenwoordig voor de zaken waarvoor M. is bedoeld: de zwaardere misdrijven.”

Tot nu toe heeft de politie, zoals elk jaar rond deze tijd, ongeveer in een derde van de zaken resultaten teruggekoppeld naar M. Daaruit blijkt dat één op de negen tips tot een aanhouding leidt. Op basis van tips uit 2010 zijn tot nu toe 1250 personen aangehouden. In 2009 waren dat er 1382. Volgens de cijfers van M. zijn vorig jaar door middel van anonieme tips 146 misdrijven voorkomen, tegen 87 in 2009.

Sterke stijgers waren vorig jaar meldingen over straatroof (twee keer zoveel meldingen) en winkeldiefstal (64 procent meer). M. kreeg ongeveer 33 procent meer meldingen binnen over zedenzaken, wat te verklaren is doordat de Amsterdamse kindermisbruikzaak in december uitgebreid in het nieuws kwam.

Veel minder meldingen kwamen in 2010 binnen over vernieling (-68 procent) en voetbalvandalisme (-63 procent). Directeur Wesselink heeft geen verklaring voor de sterke afname van het aantal meldingen over vernieling. De hooligans zijn vorig jaar duidelijk minder in de belangstelling geweest dan in 2009, wat volgens M. een verklaring is voor het kleine aantal tips dat binnenkwam. Tipgevers meldden verder bijna een kwart minder gevallen van moord en doodslag en 40 procent minder gevallen van gedwongen prostitutie.

M. heeft vijftien personen in dienst die telefoongesprekken voeren met mensen die bellen. Zij voeren volgens Wesselink 150 tot tweehonderd gesprekken per dag. Ongeveer een kwart van die gesprekken leidt tot een tip die M. doorspeelt aan de politie, de Belastingdienst of verzekeraars. De ontvanger van de tips beoordeelt vervolgens of deze bruikbaar zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer