Lagere Aldi-prijs met komst euro
Aldi heeft tegelijk met de komst van de euro veel prijzen aangepast. In grote advertenties in diverse dagbladen kondigde de Duitse supermarktketen woensdag aan vrijwel alle prijzen tot enkele procenten te verlagen.
De actie vindt niet alleen plaats in Nederland, maar ook in Duitsland, België en Frankrijk. Aldi wilde zelf niet reageren op het besluit. Supermarktdeskundige G. Rutte noemt het niet meer dan een publiciteitsstunt. „Het is slim van hen. Ze spelen in op het consumentengevoel dat supermarkten de euro aangrijpen om artikelen duurder te maken.” Hij vraagt zich af of Aldi de prijsdalingen lang kan volhouden. „Vorig jaar begon Super De Boer een prijzenoorlog met de melk. Dat leverde niet veel op.” Hij denkt niet dat veel supermarkten de prijsdalingen zullen volgen.
Concurrenten zijn verrast door de actie van Aldi. Een woordvoerster van Albert Heijn zegt geen prijswijzigingen na de euro te hebben doorgevoerd. Zij wijst op een afspraak van onder meer de Consumentenbond en de detailhandel om de prijzen niet te verhogen met de invoering van de euro. Laurus (onder meer Edah en Super De Boer) zegt nooit te reageren op prijsverlagingen van concurrenten.
Volgens adjunct-directeur R. Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel houdt de prijsverlaging van Aldi geen verband met de euro. „Januari is traditioneel de maand van de aanbiedingen.”
Supermarktketen Dirk van den Broek, met de overige formules Bas van den Heijden, Digros en Jan Bruijns, hield gisteren de deuren gesloten. In een advertentie heette het dat de winkels zich opmaken voor een actiedag vandaag. Donderdag krijgen klanten 10 procent korting op vrijwel alle producten, mits zij met euro’s betalen.
Directeur D. van den Broek geeft toe dat hij zijn deuren ook gesloten hield omdat hij problemen voorzag met het wisselgeld. Verder heeft het bedrijf zijn caissières woensdag voor het laatst getraind in de euro.