Ds. Meeuse: Geen Heilig avondmaal in ziekenhuis
DORDRECHT – De viering van het heilig avondmaal hoort thuis in de kerk en niet in een ziekenhuis, verpleeghuis of conferentieoord, vindt ds. C. J. Meeuse.
De predikant van de gereformeerde gemeente van Goes sprak zaterdagmiddag tijdens de winterconferentie +21 in Dordrecht, waarvoor zich ongeveer honderd jongeren hadden ingeschreven. Het thema van de winterconferentie was ”Tot belijden geroepen. Heilige doop, belijdenis, heilig avondmaal”.
Op vrijdagavond, aan het begin van de conferentie, sprak ds. C. Harinck, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, over de doop. Op zaterdagmiddag, aan het eind ervan, sprak ds. Meeuse over het avondmaal. Tussendoor vonden er ontspannende activiteiten en workshops plaats.
Afgelopen vrijdag was de eerste bijeenkomst van de +16-winterconferentie in Haamstede. Na Haamstede volgden bijeenkomsten in Dordrecht, Soest en Apeldoorn. De winterconferenties voor +21 werden gevolgd door bijeenkomsten in Haamstede, Amerongen en Nunspeet.
Tucht
Ds. Meeuse legde uit dat zij die belijdenis doen een kerkelijk recht ontvangen tot het avondmaal. Bij het avondmaal hoort tucht om personen die in grove zonden leven of onder censuur staan, te kunnen weren.
Dat is voor ds. Meeuse de reden waarom het avondmaal tijdens een kerkdienst hoort plaats te vinden. „Mensen die in het ziekenhuis of in een verpleeghuis verkeren of deelnemen aan een conferentie willen soms graag dat daar het avondmaal gehouden wordt, maar daar kan geen tuchtoefening plaatsvinden. We willen het sacrament ordelijk bedienen”, zei hij.
Hij wees erop dat God Zijn werk onderhoudt en dat Gods kinderen die niet naar de kerk kunnen ook elders een bijzondere zegen kunnen ontvangen.
Bij het avondmaal hoort ook een goddelijk recht, aldus de predikant. „Het gaat om het in Christus geliefd zijn. Daarvoor is het nodig om de drie stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid, te kennen. Het avondmaalsformulier spreekt er duidelijk over. Er is geen zelfbeproeving zonder zelfkennis. Zelfkennis heeft iets vernederends, dan worden we gewaar wie we zelf zijn. We moeten een mishagen aan onszelf hebben. In de Bijbel staat dat we van onszelf moeten walgen. Het moet met de zelfkennis zo ver gaan dat we de dood in onszelf vinden en er een begeerte is naar Christus.”
Het betekent volgens ds. Meeuse niet dat alleen verzekerde gelovigen aan het avondmaal mogen gaan. „Het sacrament is gegeven tot verzekering van het geloof. Het gaat niet om een gewis geloof, maar om de gewisse beloften van God. Het geloof is niet volkomen, maar de gerechtigheid van Christus is volkomen.”
Het zichzelf een oordeel eten en drinken, zoals dat in het formulier staat, betekent niet dat mensen zich hét oordeel eten en drinken. „Het gaat er hier om dat mensen bij hun eigen wijsheid blijven en zichzelf overeind houden, terwijl ze geen recht hebben om aan te gaan. Dan kan een verharding volgen en is het moeilijk om daarvan los te komen. De Heere kan mensen uit die toestand halen. Zij die erover in tranen zijn, zijn er al uit.”
Bij de leer blijven
Na de lezing was er een forum met de predikant en drie jongeren. Een van hen antwoordde op een vraag of een jongere die belijdenis heeft afgelegd bij de kerk moet blijven. „Bij de Afscheiding waren ook mensen die belijdenis hadden gedaan en van de kerk af gingen”, zo zei hij.
Ds. Meeuse in antwoord hierop: „Het gaat erom bij de leer te blijven. De afgescheidenen wilden daarbij blijven. De kerk was afgedwaald en zij vormden de voortzetting van de kerk.”
Hoe te denken over jongeren die aangaan aan het avondmaal en later voor een andere, ‘lichtere’ gemeente kiezen? Ds. Meeuse: „Het avondmaal is ook een gemeenschapsmaal. Men hoort bij de gemeenschap van Gods kinderen en loopt weg. Wat beweegt mensen om de kerk te verlaten? Waarom willen ze naar een kerk waar geen tucht wordt uitgeoefend bij het avondmaal?
Gaat het er niet vaak om dat hun staat tijdens de op het avondmaal volgende huisbezoeken niet wordt overgenomen? Of gaan ze weg omdat ze geen open internet, geen tv of geen speelfilms mogen hebben in de Gereformeerde Gemeenten? Of verlaten ze de kerk omdat ze in de preek worden buitengesloten, terwijl ze er bij een ander kerkverband worden binnengesloten?”