Geschiedenis

De smaak van jonge ogen

Kunsthandelaar Simonis & Buunk heeft oog voor later. Om te ontdekken wat de handelaar in de toekomst moet gaan aanbieden, dient hij te weten wat er dan gekocht zal worden. En om te weten wat er dan over de toonbank gaat, moet hij bij de jongeren van nu zijn, de kopers van straks.

7 February 2011 08:57Gewijzigd op 14 November 2020 13:35
Romantisch werk van Koekkoek valt goed bij jongeren. Beeld Simonis & Buunk
Romantisch werk van Koekkoek valt goed bij jongeren. Beeld Simonis & Buunk

De kunsthandelaar zette 45 schilderijen uit de 19e en 20e eeuw op internet en stelde de jonge mensen twee vragen: Welk schilderij zou je graag een tijd thuis hebben hangen? En waarom? Meer dan 800 jongelui reageerden en kozen hun favoriete schilderij. Negentiende-eeuws werk, vooral uit de romantiek, scoorde hoog. Met name B. C. Koekkoek kan jongeren bekoren. Mayra Ramdihal (17) schreef erbij: „Dit schilderij toont mij een onbekende, nog-niet-door-mensen-aangetaste wereld. Zo prachtig, zo zuiver, zo onaards, gewoonweg betoverend.” Ook impressionisten deden het goed. Met name B. J. Blommers was een stemmentrekker. „Als ik hier naar kijk, ben ik dat jongetje in het water. Dit is de Nederlandse ku(n)st, het Nederlandse dagje uit” (Jan Verhaart, 20). Opvallend hoog was de score van een schilderij van Amando, een grijs, dreigend stilleven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer