Op de Rijnbrug staat het voorlopig stil
KESTEREN – De fileproblematiek op de Rijnbrug tussen Kesteren en Rhenen staat weer op de politieke agenda. In de aanloop naar de Statenverkiezingen in Utrecht en Gelderland zoeken de verkiezingsprogramma’s naar oplossingen. „Je merkt dat bedrijven in de regio het beu zijn.”
Op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland is de Rijnbrug al jarenlang een bron van frustratie. Bijna dagelijks staat het verkeer op en rond de verbinding tussen de Betuwe en de zogenaamde ”foodvalley” stil.
Als wethouder in de gemeente Neder-Betuwe passeert ChristenUniewethouder Schuurman dagelijks de files op de Rijnbrug. De smalle tweebaansweg over de rivier kan het vele verkeer dat elke dag heen en weer rijdt niet aan. Remlichten bepalen het beeld.
In de ochtend staat het van de snelweg A15 tot aan Rhenen vaak vast, weet Schuurman. „Op de rotondes in Kesteren valt het verkeer vaak stil. Zelfs bij de afrit van de A15 staat het soms vast. Je merkt dat de bedrijven het beu zijn.”
Aan de andere kant van de brug ondervinden reizigers tevens hinder van het vastlopende verkeer. Automobilisten gebruiken sluiproutes door woonwijken, vertelt politica Simone Veldboer van de Progressieve Combinatie in Rhenen. „Het is een leefbaarheidsprobleem. Ouders durven hun kinderen niet meer alleen naar de winkel te laten gaan.”
Adviseur Kees Walraven van mobiliteitsbureau VCC Oost meent dat het daarom goed zou zijn als er een nieuwe verbinding kwam. VCC Oost houdt zich onder meer bezig met mobiliteit in de provincie Gelderland. De Rijnbrug is een terugkerend pijnpunt in de studies van de organisatie. „De brug is feitelijk de enige verbinding tussen Rivierenland en de vallei. Die gebieden zijn erg van elkaar afhankelijk.”
Concrete plannen voor een nieuwe brug blijven vooralsnog uit. Het aantal partijen dat bij de brug betrokken is, bemoeilijkt de besluitvorming, verklaart Walraven. „De brug is van het Rijk. De wegen ernaartoe worden door de provincies Utrecht en Gelderland beheerd. Daarnaast hebben de gemeenten grote belangen. Zij moeten er samen uitkomen.”
Wethouder Schuurman, die ook Statenlid in de provincie Gelderland is, merkt hoe moeilijk dat is. Volgens hem is een nieuwe brug bij Wageningen het beste alternatief. „De N233 naar Veenendaal kan geen vierbaansweg worden. Daar zal het hoe dan ook vastlopen.” Wageningen wijst het plan van Schuurman voorlopig af, vooral vanwege de kwetsbare natuur langs de Rijn.
De meeste politieke partijen die na 2 maart de zetels in de Provinciale Staten zullen verdelen, vinden wel dat er iets moet gebeuren, zo blijkt uit verkiezingsprogramma’s van onder meer VVD, PvdA, CDA en SGP. In de praktijk zal een nieuwe brug niet boven aan het prioriteitenlijstje staan. „Uiteraard willen we de mobiliteit verbeteren”, zegt Paul Kelder, kandidaat-Statenlid voor de VVD in Utrecht. „Het is echter een kostbaar project.”
Een optie die op korte termijn enige lucht kan bieden, is het aanleggen van een flexibele derde rijstrook op de brug. Schuurman denkt dat er in ieder geval snel iets moet gebeuren. „Het zou goed zijn het hele traject van de weg, van de A12 tot aan de A15, nog eens door te lopen. Er zijn voorstellen gedaan om de stoplichten in Rhenen te vervangen door een rotonde. Wellicht dat dit enige verlichting biedt.”
Anderen accepteren de situatie zoals die is en zoeken naar een eigen oplossing. Wachten op de overheid is namelijk niet de enige optie, meent ‘mobiliteitsmakelaar’ Ruben van den Hamsvoort van de projectorganisatie De Bereikbare Vallei. „Bedrijven en werknemers kunnen samen ook het autogebruik verminderen. Daar valt nog veel te winnen.”