Reisbranche gelooft niet in afspraken
RIJSWIJK (ANP) – In de reisbranche is met verbazing gereageerd op de invallen van concurrentiewaakhond NMa, dinsdag, bij de drie grootste touroperators van Nederland en brancheorganisatie ANVR. „We beconcurreren elkaar op heel harde wijze. Prijsafspraken? We gunnen elkaar nog niet eens verlies”, zei Coby van Dongen van touroperator De Jong Intra Vakanties vrijdag.
Ook directeur Steven van Nieuwenhuijzen van D-Reizen, als grootste keten van reisbureaus ook de grootste klant van de touroperators, ziet het niet. „De partijen vallen over elkaar heen met kortingsacties.” Touroperator TUI Nederland meldde dinsdag dat de NMa bezig was met een onderzoek naar prijsafspraken in de reisbranche. „Ik geloof daar niet in. Als je het aanbod vergelijkt, zie je grote prijsverschillen”, aldus Van Nieuwenhuijzen.
„Je ziet dat de prijzen elk jaar verder onder druk komen te staan. Ook dit jaar is de slag om de consument weer bijzonder heftig”, stelt Van Dongen. De commercieel directeur van De Jong Intra betreurt het dat nu net in januari, de drukste boekingsmaand, dergelijk nieuws naar buiten komt. „Het is uitermate spijtig dat het imago van de branche zo beschadigd wordt.”
De NMa bezocht niet alleen TUI maar ook de nummer twee en drie, Oad en Thomas Cook. „Die drie zijn groot, maar dat zijn er meer”, zegt Joost Romeijn van Sundio, dat inmiddels op de 4e plek staat bij de touroperators. „Stel dat de grootste drie de prijzen kunstmatig hoog houden, dan zouden wij daar enorm van moeten profiteren. Dat zie ik niet zo. De concurrentie tussen die drie onderling is ook gigantisch.”
Direct nadat bekend werd dat de NMa onderzoek deed, werd in de branche ook al gespeculeerd over wie er aan de bel had getrokken. Dat zou een reiswebsite zijn die overhoop ligt met twee van de drie touroperators. De aanbieders van pakketreizen willen niet dat hun reizen via die site worden verkocht, omdat consumenten daar 5 procent korting krijgen. „De vraag is of dat geoorloofd is”, aldus Romeijn.
D-Reizen gelooft er in ieder geval niet in dat de ‘grote drie’ via prijsafspraken de markt sturen. „Daarvoor zijn er ook te veel alternatieven. Vanuit Duitsland, maar ook met relatieve nieuwkomers als Corendon en Sundio”, zegt Van Nieuwenhuijzen. Hij is heel verbaasd over het NMa-onderzoek. „Iedereen kan de prijsverschillen zien. Er zijn in elk geval geen afspraken gemaakt waar wij of de klant iets van merken.”