D66’er Bakker tegen gelijkheidsdwang
ROTTERDAM – Oud-D66-Kamerlid Bakker vindt dat er ruimte moet zijn voor trouwambtenaren die sluiting van homohuwelijken weigeren en voor de SGP die vrouwen weert van kandidatenlijsten.
„Ik ben voor vrijheid en dus tegen gewetensdwang en gewetensdrang”, aldus het oud-Kamerlid, werkzaam als lobbyist, vrijdag op een SGP-jongerencongres. „Binnen D66 ben ik van de school die individuele vrijheden wil borgen.”
Bakker stelde dat er in het verleden een verstikkende ongelijkheid was die vooral door de grote christelijke politieke partijen in het midden in stand werd gehouden. Als voorbeeld noemde hij dat vrouwen die tot 1963 in overheidsdienst waren, direct werden ontslagen als ze trouwden.
Nu ontstaat er volgens de D66’er opnieuw gewetensdwang, maar dan van liberale zijde. „Mensen die hun gelijkheid hebben gerealiseerd, gingen een stap verder en willen dat hun idealen gemeengoed worden.” Volgens de democraat is er altijd ruimte geweest voor mensen als de ANWB’er niet op zondag wilde werken en de verpleegkundige die niet mee wilden werken met euthanasie. Daarom zou er volgens hem nu ook ruimte moeten zijn voor ambtenaren die gewetensbezwaren hebben tegen homohuwelijken. Dat de SGP vrouwen op kieslijsten weert, is „legitiem”.
Bakker, tot 2006 Kamerlid, is er „niet blij mee” dat de D66-fractie in de Kamer op deze thema’s nu op de gelijkheidstoer zit. Veel D66’ers willen dat –zoals in Frankrijk– dat de overheid neutraal moet zijn en het publieke domein vrij van religie. SGP-voorman Van der Staaij verbaasde zich erover dat in enkele decennia de gelijkheidsdwang zo veel terrein won. Hij citeerde oud-staatssecretaris Verstand (D66) aan. Die zei tien jaar geleden op een vraag of de subsidie voor de SGP deels ingetrokken zou moeten worden vanwege het vrouwenstandpunt: „Maatregelen tegen politieke partijen, dat is iets van totalitaire regimes.”
Volgens universitair docente en columnist Amada Kluveld, die aan de forumdiscussie deelnam, heeft de inperking van de vrijheid voor de SGP vooral te maken met de rancune van de babyboomers tegen het christelijk geloof en tegen de kerk.