Economie

Laurus stopt met Konmar-winkels

Het supermarktconcern Laurus stopt met de nieuwe Konmar-winkels. Bovendien voert het bedrijf een reorganisatie door waarbij in totaal circa 600 banen verdwijnen. Laurus liet dinsdag weten gedwongen ontslagen niet uit te sluiten.

Redactie economie
21 May 2003 08:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:19

Het concern bouwt 79 Konmar Supermarkten in vooral het noorden en oosten van het land om naar de formules Super de Boer en Edah. De verandering heeft geen betrekking op de grote Konmar Superstores in en rond Rotterdam en Den Haag, waarvan Laurus er ongeveer vijftig exploiteert. Tevens is Laurus van plan de afdeling Finance & Administration (F&A) te herstructureren.

Het ombouwen van de supermarkten heeft volgens Laurus een gunstig effect op de resultaten van de vestigingen. De personeels- en wervingskosten dalen door efficiënter te werken, aldus het concern. De ombouw heeft volgens Laurus als extra voordeel dat de marktposities van Super De Boer en Edah worden versterkt. Het ombouwen van de 79 supermarkten is gepland vanaf september. Naar schatting dertig winkels worden omgebouwd tot Edah en de overige tot Super De Boer.

Laurus begint eerst met de ombouw naar Super De Boer. Hoewel juist nu supermarkten met een hoog serviceniveau te maken hebben met omzetdalingen door een verslechterende economie, is dat volgens een woordvoerder gemakkelijker dan eerst de Edahs te verbouwen. „De formules Super de Boer en Konmar lijken erg op elkaar. Het personeel van de winkels die tot Edah worden omgebouwd, moet daar eerst op worden voorbereid.”

De ombouw heeft gevolgen voor circa 500 medewerkers, onder wie ongeveer 200 oproepkrachten. Konmar kende een hoge personeelsbezetting door de ambachtelijke uitstraling. De medewerkers moeten naar een andere winkel.

Laurus wil de afdeling Finance & Administration reorganiseren. De vier locaties moeten terug naar twee. Het doel is te komen tot verhoging van de betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening, verhoogde efficiency en besparing van kosten. Door de herstructurering zal het totaalaantal arbeidsplaatsen worden teruggebracht van 220 naar 140.

De nieuwe Konmar-formule werd bedacht in 2001. Laurus wilde met 800 winkels onder één naam de heerschappij van marktleider Albert Heijn in Nederland overnemen. Een belangrijke troef in de nieuwe strategie was de ombouw van bestaande winkels naar een nieuw concept. De kosten van de operatie werden destijds geraamd op 800 miljoen euro.

De nieuwe topman O. van der Straaten voorspelde omzetstijgingen tot wel 20 procent. Verder zouden de kosten na de ombouw jaarlijks flink dalen door een betere logistiek en organisatie. De ingeslagen weg liep uit op een nachtmerrie. Laurus kreeg te kampen met financiële tegenwind, onder meer veroorzaakt door tegenvallende omzetten van de nieuwe winkels.

In augustus 2001 stopte Laurus met de ombouw naar Konmar en moest Van der Straaten het veld ruimen. Ondertussen groeiden de financiële problemen. Uiteindelijk kwam het Franse Casino als redder tevoorschijn. Het bedrijf kocht vorig jaar een belang van bijna 39 procent in Laurus, waarvoor de onderneming circa 200 miljoen euro betaalde. Casino kan het belang op termijn uitbreiden naar 51 procent.

Volgens supermarktdeskundige G. Rutte is het opheffen van de formule het verstandigste wat Laurus kon doen. „De consumenten werden teleurgesteld in Konmar. Ze dachten een goedkope winkel te treffen, maar de prijzen waren te hoog. En als het niet loopt, dan moet je ermee stoppen. Laurus heeft ingezien dat het niet mogelijk is om in deze tijd een keten van honderd winkels in het hogere segment in stand te houden. Het was ook niet mogelijk om de keten te verkopen, want ik zou niet weten wie de winkels zou willen hebben.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer