Tricht vreest voor tweedeling dorpskern
TRICHT – De raad van Geldermalsen buigt zich dinsdag over het collegevoorstel om het spoor bij Tricht te verbreden en de spoorkruisingen daarbij aan te passen. De politiek is verdeeld en de inwoners zijn mordicus tegen. Wat overheerst bij de bevolking is onzekerheid over wat het dorp nu precies boven het hoofd hangt.
Het baanstuk ter hoogte van Tricht vormt in toenemende mate een knelpunt op het spoortraject Utrecht-’s-Hertogenbosch. Hier sluit de Merwede-Lingelijn aan op het doorgaande spoor, waardoor de intensiteit van het spoorverkeer groot is. Volgens ProRail is verbreding van de bestaande spoorlijn van twee naar drie sporen dan ook dringend gewenst. In opdracht van ProRail heeft adviesbureau Movares een rapport opgesteld over de gevolgen van deze spoorverbreding voor de spoorkruisingen in Tricht.
Doel van de gemeente is ervoor te zorgen dat er veilige kruisingen komen die passen bij de schaal van het dorp en logisch aansluiten op de bestaande verkeersstructuur. Belangrijk daarbij is dat Tricht als dorp een eenheid blijft en door de verbrede spoorlijn niet in tweeën wordt gesplitst. Om dat te bereiken en in verband met de veiligheid wordt onder meer gedacht aan de aanleg van meerdere ongelijkvloerse verbindingen tussen beide delen van Tricht.
Vanuit de Dorpsraad Tricht werd de Werkgroep Spoor opgericht, die zich met hand en tand tegen de plannen verzet. Om te beginnen heeft de werkgroep moeite met de haast die B en W maken om de voorstellen van ProRail aan te nemen. „Onbegrijpelijk voor zo’n ingrijpende zaak”, betoogde de werkgroep onlangs tijdens een commissievergadering. Temeer daar het project volgens de Trichtenaren enorme gevolgen heeft voor het dorp. „De vervanging van gelijkvloerse kruisingen door tunnels gaat werken als een barrière. Tunnels worden door fietsers en voetgangers vooral ’s avonds als minder veilig ervaren.” Bovendien ondervinden volgens de werkgroep ouderen en mensen met een beperking last van de tunnelhellingen. Voeg daarbij de plannen om geluidsschermen aan te brengen en de tweedeling van Tricht is een feit.
Bovendien is Werkgroep Spoor bang dat het niet bij drie sporen blijft, maar dat er binnen de kortste keren vier of vijf banen liggen. Verder wijst hij op de mogelijke trillingen door het goederenvervoer. Conclusie: „Zeg geen ja voordat er bevredigende oplossingen zijn gevonden voor de vragen en onzekerheden rond het ProRailplan.” Overigens: ProRail heeft alle alternatieven van de inwoners als onhaalbaar of te duur van de hand gewezen.
Inmiddels heeft ook de plaatselijke politiek zich over de kwestie uitgesproken. Daarbij heeft portefeuillehouder Van Meygaarden benadrukt dat er –in ieder geval voorlopig– geen sprake is van de aanleg van vier of vijf sporen. Volgens de wethouder mag het dorp er door de plannen absoluut niet op achteruit gaan.
Dat is ook de mening van alle fracties. Over de vraag hoe het optimale resultaat bereikt kan worden, verschillen de meningen. De SGP pleit voor extra tijd om te brainstormen, terwijl de PvdA voor de confrontatie kiest. „Protest loont als je als gemeente iets te betekenen hebt. We zitten op een strategische positie. Ze zullen ons niet zo snel dwingen, ze hebben ons in de toekomst nodig. We moeten onze poot zo lang mogelijk stijf houden”, vindt PvdA-fractieleider Timmermans. Onlangs liet hij tijdens een bewonersbijeenkomst weten met andere partijen een amendement voor te bereiden waarbij erop wordt aangedrongen meer tijd voor besluitvorming te nemen en ook te kijken naar de lange termijn.