Economie

Toyota blijft GM net voor

TOKIO (ANP/AFP) – Toyota heeft vorig jaar zijn positie als grootste autofabrikant ter wereld weten te behouden. Het Japanse autoconcern verkocht in 2010 wereldwijd 8,41 miljoen auto’s. Het bleef daarmee zijn Amerikaanse concurrent General Motors net voor. Dat verkocht 8,39 miljoen auto’s. Dit blijkt uit de verkoopcijfers die de concerns maandag hebben gepubliceerd.

24 January 2011 09:55Gewijzigd op 14 November 2020 13:24
Foto EPA
Foto EPA

Toyota verkocht in 2010 ondanks de imagoschade door terugroepacties 8 procent meer auto’s dan in 2009. GM zag het verkoopcijfer met 12,2 procent stijgen.

„Nummer één zijn in termen van verkoopcijfers, is voor ons niet belangrijk”, verklaarde een woordvoerder van Toyota. „Ons doel is nummer één te worden bij de klant, in termen van dienstverlening en klanttevredenheid.”

Toyota veroverde de koppositie in 2008 op GM. Maar analisten denken dat het Japanse concern de eerste plaats niet lang meer kan vasthouden. Op de belangrijke Amerikaanse markt verliest het Japanse concern terrein en in de opkomende economieën heeft het volgens hen onvoldoende maatregelen genomen.

GM doet het op de Amerikaanse thuismarkt goed. Het verkocht er vorig jaar 6,3 procent meer auto’s dan in 2009. Maar de toename is vooral te danken aan China, waar het 28,8 procent meer auto’s verkocht. De Amerikaanse autofabrikant en zijn partners hebben vorig jaar in China de mijlpaal van twee miljoen verkochte auto’s bereikt.

In Oezbekistan verkocht GM vorig jaar bijna twee maal zo veel auto’s als in 2009: de verkopen stegen met 41,3 procent. Maar er waren ook landen waar de zaken slechter gingen. Zo vielen de verkopen in Duitsland met 29,5 procent en in Italië met 10 procent terug.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer