Economie

Opta wijst telemarketeers op de regels

DEN HAAG (ANP) – Telecomtoezichthouder Opta krijgt regelmatig klachten van consumenten die worden gebeld door telemarketeers, hoewel ze in het Bel-me-niet register staan. De adverteerders zouden gebruikmaken van gegevens die consumenten hebben achtergelaten bij (online)prijsvragen of enquªtes en dat mag niet. De Opta heeft bedrijven daar deze week via een brief op gewezen.

21 January 2011 09:41Gewijzigd op 14 November 2020 13:22

De Opta stelt in de brief „structureel klachten” te krijgen van mogelijke overtreding van een artikel in de wet. „De klachten komen van consumenten en bedrijven die telefonisch, per e-mail of fax ongevraagd zijn benaderd voor de verkoop van producten of diensten, of voor het werven van donateurs en donaties”, aldus de Opta.

Behalve dat dit niet mag leidt het volgens de toezichthouder „tot grote irritatie bij consumenten en bedrijven”. Bedrijven en organisaties moeten volgens de Opta altijd het Bel-me-niet register raadplegen voordat zij consumenten ongevraagd benaderen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer