Minder animo voor bestuur school
WOERDEN – Het wordt voor scholen lastiger om voldoende bestuursleden te vinden. Dat concludeerde de Besturenraad voor het protestants-christelijk onderwijs donderdag uit zijn ledenpeiling ”Onderwijs en individualisering”.
Van de deelnemende schoolbesturen stelde 57 procent dat het aantal ouders dat zich wil inzetten voor de school afneemt, terwijl 53 procent ook de animo voor deelname aan het schoolbestuur ziet afnemen.
„Ouders hebben een overvolle agenda. Incidenteel een keer iets doen voor de school, daar kunnen we voldoende ouders voor krijgen. Maar structureel, zoals zitting nemen in een ondernemingsraad, medezeggenschapsraad of bestuur, wordt heel moeilijk”, zo reageerde een van de besturen.
„Uit alle gesprekken met bovenschoolse directies en schooldirecteuren blijkt dat men de betrokkenheid van ouders vindt afnemen”, stelde een andere deelnemer aan het onderzoek. Een derde bestuur concludeerde: „We moeten steeds meer moeite doen om mensen ergens bij te betrekken.”
Governanceadviseur O. Beuving van de Besturenraad pleit ervoor dat scholen bij de aanmelding van leerlingen direct aan de ouders vragen wat ze voor de school willen betekenen. „Vraag een ouder waar zijn talenten liggen. Maak daar gebruik van. De betrokkenheid moet wederzijds worden.”
Essentieel is volgens Beuving het voeren van een goed vrijwilligersbeleid. „Binnenhalen is één ding, maar binnenhouden is net zo belangrijk. Bepaal hoe je de ouders boeit, bindt en beloont.”
De adviseur van de Besturenraad zegt niet verbaasd te zijn over de terugloop aan gegadigden voor het bestuurslidmaatschap. „Zo’n functie is een zware klus. Vaak denken ouders er geen verstand van te hebben en dat maakt hen onzeker. Daardoor haken ze af. Bovendien hebben ouders een volle agenda. Er zijn cursussen om bestuurs- en mr-leden de basisprincipes van het besturen en toezicht houden bij te brengen. Kennis maakt dat ze met meer vertrouwen zo’n vrijwilligersklus op zich nemen.”
De adviseur wijst ook op het belang van een duidelijk bestuursprofiel, waarin beschreven staat wat er van de nieuwe bestuurder verwacht wordt en wat de taak precies inhoudt.
Uit de peiling blijkt dat schoolleiders en bestuurders in het christelijk onderwijs zich veel zorgen maken over de voortgaande individualisering van de samenleving. Die leidt volgens hen tot verschraling van het verantwoordelijkheidsbesef en van de zorg voor anderen.
Zie ook www.besturenraad.nl