Wetenschap & techniek

Auto met steeds meer digitaal speelgoed

Elektronische speeltjes maken het de autobestuurder steeds gemakkelijker. Was iemand twintig jaar geleden een hele pief als zijn auto elektrische raambediening had, tegenwoordig blijft hij nergens zonder navigatie en draadloos internet.

18 January 2011 13:37Gewijzigd op 14 November 2020 13:20
Een moderne auto als de Audi A7 is afgeladen met elektronische snufjes. Foto Audi
Een moderne auto als de Audi A7 is afgeladen met elektronische snufjes. Foto Audi

Een van de voortrekkers van het toepassen van digitale techniek in zijn auto’s is Audi. Veel vooruitstrevende vindingen zijn allang geen toekomstmuziek meer, maar realiteit.

Neem de volgende situatie: terwijl de zakenman de huisdeur achter zich dichttrekt, floepen de koplampen van zijn Audi A7 alvast aan; hij hoeft immers niet in het donker de weg naar zijn sportieve coupé te vinden. Komt hij dichterbij, dan springen de portieren automatisch van het slot. Na het instappen laat hij de sleutel in een houder glijden, drukt erop en de direct ingespoten turbomotor slaat zachtgrommend aan.

Zijn hand glijdt naar de draaiknop van de multimedia-interface (mmi) tussen de voorstoelen. Het navigatiescherm ontwaakt en klapt automatisch op uit het dashboard. Op het beeldscherm verschijnt een uitgebreid menu. Met een simpele draaibeweging selecteert hij de sportstand: de vering wordt wat stugger, de automatische versnellingsbak schakelt wat later op en de auto reageert wat scherper op stuurbewegingen.

De bestuurder voert zijn bestemming in op een touchpad. Het navigatiesysteem toont in een fractie van een seconde de gekozen route en gebouwen in de omgeving in driedimensionaal perspectief.

De ontwikkeling bij Audi staat echter niet stil. Zo werkt de autofabrikant aan een ”head-up display” in kleur, zoals BMW dat al langer heeft. Daarmee zijn de snelheid van de auto en andere zaken in één oogopslag van de voorruit af te lezen.

Zo’n head-up display is geen kwestie van slechts wat getallen en figuurtjes op de ruit. Er komt heel wat meer bij kijken. Zo wil Audi in de toekomst de hele voorruit gebruiken als projectiescherm. Zo kijkt een camera waarheen de blik van de bestuurder gaat, zodat deze de informatie steeds recht voor zijn neus krijgt geprojecteerd. Denk daarbij aan navigatiepijlen die zo worden geprojecteerd dat ze op de weg lijken te liggen en groter worden naarmate de afslag nadert. Uiteindelijk wijzen ze precies naar de straat of afslag die je moet nemen. De ontwikkeling hiervan zal naar verwachting nog een paar jaar vergen.

Daarnaast werkt Audi aan een instelbaar scherm dat de oude vertrouwde kilometerteller en toerenteller moet gaan vervangen. BMW en Mercedes hebben die mogelijkheid al in de 7-serie en de S-klasse. Audi wil de bestuurder de vrijheid geven om zelf met de mmi-knop te kiezen wat hij wil zien: toerenteller, navigatiekaart of boordcomputer. Alleen de wettelijk verplichte snelheidmeter zal permanent zichtbaar zijn.

Deze techniek zal naar verwachting op den duur haar weg ook vinden naar kleinere, goedkopere auto’s. Zo heeft de kleine Audi A1 nu al de beschikking over navigatie en draadloos internet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer