Trein Barendrecht reed door rood sein
BARENDRECHT (ANP) – De botsing tussen twee goederentreinen in Barendrecht in september 2009 is veroorzaakt doordat een van de treinen door een rood sein is gereden. Waarschijnlijk is de machinist onwel geworden.
Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven, dinsdag na onderzoek.
De twee goederentreinen botsten frontaal op elkaar. Door het ongeval kwam de machinist die onwel werd, om het leven. Een passagierstrein die kwam aanrijden, raakte een brokstuk op het spoor, maar de machinist kon voorkomen dat zijn trein op de andere knalde. Het opruimen van de brokstukken duurde dagen. Daarbij werden twee Leopardtanks van het leger ingezet. Het goederenvervoer over het spoor was dagen gestremd.
Volgens de raad is het sein in Barendrecht nog een van de seinen die zijn uitgerust met het oude beveiligingssysteem. Van Vollenhoven wil dat minister Melanie Schultz van Haegen snel duidelijkheid geeft over waar en wanneer het Nederlandse spoornet wordt uitgerust met een nieuw Europees veiligheidssysteem.
Schultz van Haegen moet er bovendien voor zorgen dat spoorbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om de problematiek op kortere en langere termijn het hoofd te bieden. Volgens de raad is het wellicht wenselijk dat een partij, bij voorkeur ProRail, daarin het voortouw neemt.
De gemeente Barendrecht wil dat de minister doorpakt op het gebied van veiligheid op het spoor rond Barendrecht. „Het rapport toont klip en klaar aan dat verdere aanpassingen op het spoor noodzakelijk zijn”, aldus burgemeester Jan van Belzen van Barendrecht in een reactie op het rapport.
Spoorbeheerder ProRail is volgens de gemeente al bezig met een ontwerp voor het plaatsen van nieuwe seinen op het baanvak tussen het Vaanplein en de Sophiatunnel. „Maar ook de maatregelen die de Onderzoeksraad van de Veiligheid stelt om situaties tegen te gaan die rode seinen nodig maken, moeten worden aangepakt”, vervolgt de burgemeester. „Ik ga er vanuit dat de minister als systeemverantwoordelijke naar aanleiding van het rapport op dezelfde lijn zit en dat ze nu doorpakt.”