Deutsche Post DHL stopt met prijsvechter
DEN HAAG (ANP) – Deutsche Post DHL stopt per 30 april met zijn Nederlandse prijsvechter Interlanden. De dochteronderneming verspreidt ongeadresseerd reclamedrukwerk vanuit locaties in Apeldoorn, Eindhoven en Zoetermeer. 246 mensen verliezen hun baan, meldde Deutsche Post DHL dinsdag.
Het personeel van Interlanden is dinsdag op de hoogte gebracht. Voor het personeel is er een sociaal plan, dat zich ook richt op de begeleiding naar ander werk.
Volgens het Duitse bedrijf bracht Interlanden door de moeilijke omstandigheden op de postmarkt niet voldoende op. „Het bedrijf voldeed vooral in het laatste jaar niet aan onze verwachtingen”, aldus een woordvoerster van het bedrijf. Zij wees daarbij op de sterke concurrentie en de krimpende volumes op de postmarkt.
Vorige week meldde Deutsche Post al dat het de prijsvechter SelektMail, actief op de Nederlandse markt voor zakelijke post, wil verkopen aan het Nederlandse bedrijf Sandd. Als die transactie is afgerond, is Deutsche Post niet meer actief op de binnenlandse postmarkt in Nederland.
De sluiting heeft geen gevolg voor andere onderdelen van DHL in Nederland, aldus Deutsche Post DHL. Met in totaal meer dan zevenduizend medewerkers blijven DHL Express, DHL Freight, DHL Global Forwarding en DHL Supply Chain actief op de Nederlandse markt. Deze onderdelen richten zich op de internationale verzending van poststukken en -pakketten.
De vakbonden reageerden verontwaardigd. „Er is blijkbaar een sociaal plan, maar met de bonden is op geen enkele manier overlegd”, zei Frans Westerman van CNV Vakmensen.
Ook Egon Groen van vakbond FNV Bondgenoten is nog lang niet overtuigd of het bedrijf wel alles heeft gedaan om te voorkomen dat het personeel op straat komt te staan. „Ik wil inzage in alle afwegingen van Deutsche Post DHL.” Zo wil Groen weten of het bedrijf heeft geprobeerd Interlanden te verkopen aan een andere speler op de postmarkt, zodat er banen behouden kunnen blijven.
De 246 medewerkers van Interlanden werken op het hoofdkantoor in Apeldoorn of in een van de magazijnen. Ook de 21.000 bezorgers - met name scholieren - die wekelijks reclamefolders bezorgen voor Interlanden, moeten op zoek naar een ander baantje.