„Komst Albert Heijn in België enorme impact”
ANTWERPEN (ANP/BELGA) – De komst van Albert Heijn naar België kan een enorme impact hebben op het Belgische winkellandschap. Als het bedrijf slaagt in zijn opzet, kan het belangrijker zijn dan de komst van Aldi naar België in de jaren zeventig.
Dat stelt een deskundige van de Belgische managementschool Vlerick donderdag. AH maakte woensdag bekend dat het in maart in Brasschaat begint.
Die eerste winkel zal op korte termijn weinig veranderen, maar op langere termijn kan dat wel het geval zijn, aldus hoogleraar Gino Van Ossel van Vlerick. In de sector circuleren cijfers over tweehonderd winkels die AH op termijn zou willen openen. „Geen enkele speler was actief op de markten België en Nederland. Met de komst van Albert Heijn wordt dit voor het eerst doorbroken.”
De impact kan enorm zijn, omdat de retailmarkt in Nederland volledig anders is. Van Ossel wijst op de prijzenoorlogen die de Nederlandse supermarkten hebben uitgevochten en de gevolgen daarvan voor de merkenproducenten die enorm onder druk zijn gezet.
De komst van de Nederlanders zal door leveranciers en distributeurs alvast met argusogen worden gevolgd, weet Van Ossel. Niet in het minst omdat Albert Heijn een enorm goed presterende keten is, aldus de deskundige.