Bij Swissair wereldwijd 9000 mensen weg
Bij de noodlijdende Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair verdwijnen wereldwijd 9000 banen. De directie maakte gisteravond bekend dat alleen al in Zwitserland een kleine 4400 mensen zullen worden ontslagen, zo meldt de Neue Zürcher Zeitung.
In november zullen er al 2470 gedwongen ontslagen vallen bij onderdelen waarvoor uitstel van betaling is aangevraagd. De betrokken werknemers zijn meteen aangewezen op een werkloosheidsuitkering. Geld voor een sociaal plan is er niet. Het gaat hier onder anderen om piloten, stewardessen en medewerkers van Swiss Cargo. De overige werknemers in Zwitserland krijgen geld uit lopende inkomsten.
Maandag werd in Zwitserland een financieel akkoord bekendgemaakt over het opzetten van een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij als opvolger van het in surseance verkerende Swissair. Met het project is 4,24 miljard frank (6,35 miljard gulden) gemoeid. Daarvan komt 60 procent van de overheid en 40 procent van in Zwitserland gevestigde bedrijven.
De nieuwe maatschappij moet ontstaan onder de paraplu van Crossair, een vroegere, regionaal vliegende dochter van Swissair die begin deze maand werd overgenomen door de banken UBS en Crédit Suisse. Crossair moet tweederde van de vluchten van Swissair overnemen. De maatschappij heeft nu zelf 82 vliegtuigen en krijgt er op korte termijn 26 voor middellange afstanden van Swissair bij. Volgend jaar komen er nog eens 26 Swissair–toestellen voor lange afstanden bij.
De federale regering verstrekt een overbruggingskrediet van 1,5 miljard frank om Swissair in staat te stellen tot april volgend jaar vluchten over lange afstanden te blijven uitvoeren. Verder komt er een herkapitalisering van 2,74 miljard frank voor Crossair. Daarvan komt 1,69 miljard frank van particuliere bedrijven. De federale regering draagt 600 miljoen frank bij aan de herkapitalisering en krijgt daarvoor een belang van 20 procent in Crossair.
Salarissen
Swissair is op zoek naar financiële middelen om voor een deel van zijn personeel het salaris over november te kunnen betalen. Het gaat om het salaris voor 2470 werknemers van de divisies waarvoor faillissement is verleend. Voor deze werknemers is geen salaris geregeld zoals wel is gebeurd voor het overige personeel dat overgaat naar Crossair. Swissair had eerder voorgesteld geld uit zijn pensioenfondsen te gebruiken, maar daar is de bewindvoerder niet mee akkoord gegaan.