Trends in 2011: van cyclaam tot Tel Aviv
Trends, oftewel ontwikkelingen. De maatschappij staat er bol van en veel Nederlanders definiëren er hun wereld mee. Aan het begin van een nieuw jaar een overzicht van wat consumenten in 2011 kunnen verwachten.
Ultraklein statement
Autoverkopers slapen vast lekkerder dan twee jaar geleden. De markt trok in 2010 goed aan en die trend zet dit jaar nog wel even door, verwacht Wim Oude Weernink, „onafhankelijk” autojournalist. Van de 483.000 auto’s die vorig jaar van eigenaar verwisselden, was de helft ultraklein of klein. „Vooral de Panda, Alto, Corsa en Twingo doen het goed. Dat komt mede doordat kopers voor die kleine, energiezuinige modellen geen auto- en wegenbelasting hoeven te betalen. Bovendien zijn het niet langer uitgeklede varianten van grotere wagens. Ook met een ultrakleine auto kun je een statement maken. Een kleine wagen betekent niet langer dat je geen geld hebt voor een grotere.” Verder komen dit jaar de eerste elektrische auto’s op de markt. Waarschijnlijk gaat het om een paar honderd tot duizend exemplaren. Of de elektrische auto’s het gaan maken? „Dat hangt van een aantal factoren af. De overheid en de energiemaatschappijen hebben duizenden oplaadpunten toegezegd. Maken ze die belofte tijdig waar?”
Cyclaam uit oma’s tijd
Ergens nog een cyclaam staan? Koester de plant, want hij is helemaal terug van weggeweest. Toevallig ook nog in het bezit van een azalea? Dan is de vensterbank helemaal up-to-date. Want kamerplanten van oma zijn populair. Wel is er een verschil met vroeger, weet Romeo Sommers, trendwachter bij Intratuin. „De cyclaam bij oma deed het goed, want er was nog geen centrale verwarming. Toen die in alle huizen kwam, verdwenen de cyclamen, want die konden daar namelijk niet tegen. Kwekers hebben de plant inmiddels zo veredeld dat hij zowel binnen als buiten mooi blijft.” Maar er zijn meer trends. „Ook grotere planten zoals de dracena doen het goed. Maar deze mag niet meer de kaarsrechte stam hebben die hij vroeger had. De dracena moet er nu uitzien alsof hij zo uit de natuur komt. Met een knoestige stam. En er blijft natuurlijk altijd een groep die voor makkelijk en mooi gaat. Dit jaar blijft de orchidee dan ook onverminderd populair.”
Mobiel internet
De iPad was dé trend van 2010. In 2011 gaat de rest van de wereld over op tablet, verwacht trendwatcher en gadgetgoeroe Vincent Everts. Maar hij ziet meer opvallende ontwikkelingen. De allergrootste trend is dat internet op de mobiele telefoon steeds belangrijker wordt. „Dit jaar al. Maar in 2012 helemaal. Dan zal meer dan de helft van de bezoekers van bijvoorbeeld nu.nl de site bezoeken vanaf een mobieltje. Nu komt het al regelmatig voor dat mensen tijdens een vergadering wel lijfelijk aanwezig zijn, maar dat ze zodra het wat saaier wordt gaan surfen op hun blackberry. Dat irritante gedrag zal alleen nog maar verergeren.” Verder worden video’s steeds belangrijker, aldus Everts. Elke minuut komt er 25 uur video bij op youtube.com. Dat is een kwart van het totale marktaanbod wereldwijd. „Die enorme groei wordt mede veroorzaakt door het feit dat een mobieltje steeds vaker ook als filmcamera wordt gebruikt.” Nog een belangrijke trend: „Nu al haalt Google jaarlijks 500 miljoen euro aan reclame-inkomsten binnen. De macht van de zoekmachine zal steeds dieper in de poriën van de samenleving doordringen.”
Marktplaats voor handwerk
Hoooked zpagetti sloeg afgelopen jaar in als een bom. Die hype van hip haken –met een dikke bamboenaald en een dito elastische draad van katoen– is in 2011 nog niet voorbij. Bovendien valt hij ook niet gemakkelijk te evenaren. Grootse trends in de handwerkwereld ziet Janet Vermist, organisator van de Handwerkbeurs in Zwolle en Rotterdam, dan ook niet. Maar ze voorspelt tóch twee kleine. „Het versieren van kleding wordt populairder. Mensen maken een kledingstuk mooier door er bijvoorbeeld een applicatie op te maken of te kopen via applicatie-en-zo.nl. Verder gaan ook vanuit Nederland steeds meer fanatieke handwerkers hun creaties aanbieden op etsy.com. Die site is een soort Marktplaats voor verkopers en liefhebbers van handgemaakte spullen van over de hele wereld.”
Kramperen of glampen
Zet je de tent op een stuk grasland met een toiletgebouw (”kramperen”) of ga je voor een luxe kampeerervaring in safaristijl (glamour kamperen, oftewel ”glampen”)? Beide mogelijkheden zijn hip. Trendwatcher Goof Lukken van vrijetijdskennis.nl ziet vooral uitersten als trends. Dat geldt ook voor vakantiebestemmingen. „Nederlanders hebben sinds de crisis ontdekt dat het ook leuk is om een vakantie in eigen land door te brengen. Tegelijk zie je dat ook bestemmingen als Thailand en Indonesië, mede dankzij de goedkope verblijfsmogelijkheden, gewild zijn.” Londen en Parijs als bestemming voor een citytrip zijn uit de mode aan het raken, stelt Lukken. „Iedereen is daar al geweest. Valencia, Tel Aviv en Marrakech zijn verrassende nieuwkomers.”
Kleurige badkamer
Natuurlijk zijn ze nog verkrijgbaar: witte wastafels en toiletpotten, maar het mag allemaal wel weer wat kleuriger in de badkamer. Villeroy & Boch introduceert bijvoorbeeld cassis- en espressokleurige wasbakken. Ook badmeubels zijn niet langer alleen maar wit of lichtgrijs. Badkamertrends zijn niet zo hyperig, want die ruimte verander je nu eenmaal niet elk jaar. Dus als kleur in de badkamer weer kan, is het niet verwonderlijk dat alle kamers in huis in 2011 kleurig mogen zijn. Maar wel gedoseerd. Geef één muur bijvoorbeeld een diep paarse of een donker limegroene kleur en laat die tint terugkomen in accessoires als kaarsen en kussens. Verder zet de trend landelijk wonen verder door. Ontwerpers blijven veel gebruikmaken van natuurlijk materiaal als hout.
Vegetarisch eten volwassen
Waar komt mijn eten vandaan? Dat is de belangrijkste vraag die consumenten zich in 2011 stellen, denkt Marjan Ippel (talkinfood.nl), auteur van de What (not) to eat-reeks, stijljaarboeken met actuele foodtrends. „Ik noem het ”punk in food”. Net zoals de punkers in de jaren 70 hun vragen stelden bij de door hen geconstateerde overregulering van de maatschappij, zet de consument van nu vraagtekens bij de voedselproductie. Steeds meer mensen willen weten hoe en onder welke omstandigheden hun voedsel wordt bereid. De productie van koffie is daar een goed voorbeeld van. Een groeiend aantal kleine branderijen haalt zijn bonen rechtstreeks op plantages in Afrika.” Een trend die Ippel blij maakt, is de toenemende aandacht voor vegetarisch eten. „Een paar jaar geleden was de portie groente op je bord bij een toprestaurant net zo groot als de hoeveelheid die je bij een snackbar kreeg. Door de financiële crisis is er meer aandacht gekomen voor groente omdat dat goedkoper voedsel is dan vlees. Daardoor ontdekten koks dat ze ook van groente mooie gerechten kunnen maken. Vegetarisch eten wordt eindelijk volwassen.”