‘Polen groeimarkt voor Nederlands bedrijf’
AMSTERDAM (ANP) – Polen blijft een interessante afzetmarkt voor Nederlandse bedrijven nu alles erop wijst dat de economische groei in West-Europa lange tijd laag blijft. „De crisis is aan Polen voorbij gegaan. Ze hebben geen kwartaal krimp gehad en zitten nu op een groeiniveau van ongeveer 4 procent”, aldus ING-bankier Mark Milders tegen het ANP.
Nederlandse bedrijven zijn volgens Milders, bij ING verantwoordelijk voor de zakelijke klanten in Centraal- en Oost-Europa, bovengemiddeld succesvol in Polen omdat ze te boek staan als pragmatisch. „En ze zijn gewend te werken met verschillende culturen.”
Momenteel zijn er al 2300 Nederlandse bedrijven actief in Polen, waaronder de ingenieursbedrijven Arcadis en Grontmij, technisch dienstverlener Imtech, bakkerij-ingrediëntenspecialist Zeelandia en kabelaar Dutron. ING zelf is sinds 1991 actief in Polen.
De immuniteit voor de crisis in de afgelopen jaren dankt Polen volgens de ING-bankier aan het feit dat het land vooral een interne markt kent en dat de schulden in Polen zo’n 50 procent lager liggen dan in West-Europa. Verder biedt de omvang van de Poolse economie veel kansen, het land telt inmiddels 35 tot 40 miljoen consumenten die steeds meer te besteden hebben.
Milders: „Het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking is gestegen van 3650 euro in 2000 naar 9200 euro in 2010. Dat biedt veel kansen voor onder meer retailers. Deze trend doet zich in heel Centraal- en Oost-Europa voor.”
Zelf onderneemt Polen van alles om buitenlandse bedrijven te lokken, waaronder de inrichting van speciale economische zones met belastingvoordelen. „Polen is een goede uitvalsbasis voor handel richting het oosten, bijvoorbeeld Rusland en Scandinavië”, aldus Milders.
Tot aan 2012 wordt in het land vooral veel gedaan op het gebied van infrastructuur vanwege het EK voetbal dat Polen samen met Oekraïne organiseert in dat jaar. Milders ziet samenhangend met het EK ook een toenemende bedrijvigheid in de toeristensector.