Onderwijs & opvoeding

„Gezag voor docent minder vanzelfsprekend”

GOUDA – Gezag hebben is voor docenten minder vanzelfsprekend dan vroeger. De meeste leraren denken over voldoende vaardigheden te beschikken om orde te houden, maar aan respect voor het gezag schort het volgens hen nogal eens.

Onderwijsredactie
5 January 2011 11:49Gewijzigd op 14 November 2020 13:09
Foto ANP
Foto ANP

Dat blijkt uit onderzoek van DRS Magazine onder 343 docenten in het reformatorisch voortgezet onderwijs. De uitkomsten staan in het nummer dat vandaag verscheen.

Veel docenten (89 procent) onderschrijven geheel of gedeeltelijk de stelling dat ze respect van hun leerlingen ontvangen, maar slechts 42 procent is het er geheel of gedeeltelijk mee eens dat leerlingen in het algemeen respect tonen voor het gezag binnen de school. De docenten vinden dat zorgelijk. Het onderzoek geeft geen antwoord op de vraag of de respondenten dachten aan collega-docenten of aan onderwijsondersteunend personeel.

Slechts 10 procent van de ondervraagde leraren zegt volledige steun van ouders te krijgen.

Rechtvaardig zijn wordt het vaakst als uiting van gezag gezien, gevolgd door vakinhoudelijk enthousiasme en authentiek zijn, zo blijkt het uit het DRS-onderzoek. Op de vierde plaats komt het opbouwen van een relatie. Heel veel elementen van het hebben van gezag kunnen geleerd worden, stellen de docenten. Dit ligt iets lastiger voor zaken als uitstraling hebben en authentiek zijn.

Docenten willen hun didactische competenties graag verder ontwikkelen, en ook hun vaardigheden met betrekking tot het orde houden, zoals het consequent zijn, grenzen aangeven en structuur aanbrengen. Afstand bewaren en uitstraling hebben, denken de docenten het minst te hoeven verbeteren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer