Hilversum wil af van afsluiting Media Park
De Hilversumse toerismewethouder Karen Heerschop en Media Park–bewoner Wentink Events willen af van de hermetische afsluiting van het Media Park. Sinds deze week is de ingang afgesloten met een hek en kunnen bezoekers en medewerkers het omroepterrein niet betreden en verlaten zonder een pasje met een streepjescode.
De nieuwe beveiliging aan de poort van het Media Park bestaat uit een hek dat de toegang afsluit. Medewerkers en vaste bezoekers hebben een eigen pas waarmee ze het hek of de slagbomen kunnen openen. Incidentele bezoekers zijn afhankelijk van de persoon met wie ze een afspraak hebben voor een dagpasje. Tot 1 mei was het NOB de eigenaar van het Media Park. Dat bedrijf had de wettelijke opdracht te zorgen voor extra beveiliging van het park, zeker na de gebeurtenissen op 11 september 2001 en de moord op Pim Fortuyn vorig jaar op het Media Park. Sinds kort heeft TCN Property Projects die taken als nieuwe eigenaar overgenomen.
Wentink Events, dat bedrijfsfeesten en dinershows organiseert op het Media Park, is niet blij met het nieuwe systeem. „Mensen komen hier voor een feest of diner, terwijl het park steeds meer een vesting wordt”, aldus een woordvoerder. „Daarnaast werkt het niet. Wij hebben zoveel gasten, die moeten allemaal een pasje krijgen. Waarom beveiligt de eigenaar niet vooral die gebouwen die het nodig hebben in plaats van het hele park?”, vraagt hij zich af.
Ook wethouder Heerschop, die media als speerpunt van het toerismebeleid heeft gemaakt, is niet gelukkig met de maatregel. „Wij vinden veiligheid natuurlijk ook belangrijk, maar de manier waarop dat nu gebeurt is jammer, zeker vanuit toeristisch oogpunt. Wij willen graag met de nieuwe eigenaar praten over andere mogelijkheden.”
TCN erkent dat de geautomatiseerde slagbomen het Media Park een „douane–achtige sfeer” geven. Nog voor de zomer krijgen alle huurders en eigenaren op het Media Park de gelegenheid om hun visie te geven op de beveiliging van het Media Park.