ProRail „verrast” door uitlatingen NS-topman
UTRECHT (ANP) – De directie van spoorbeheerder ProRail is „verrast” door uitlatingen van president-directeur Bert Meerstadt van de Nederlandse Spoorwegen (NS) over het verbeteren van de reizigersinformatie.
Meerstadt liet dinsdag in het Financieele Dagblad weten dat de NS de volle verantwoordelijk wil nemen voor de omroepberichten en reisinformatie. Nu doet de vervoerder dat samen met ProRail.
„Wij zijn juist samen bezig de informatie aan de reizigers te verbeteren en blijven de voorkeur geven aan samenwerking. Voor ons staat voorop dat de kwaliteit omhooggaat en niet de organisatorische vorm waarin dat wordt gegoten”, reageerde de woordvoerder van ProRail.
Volgens Meerstadt is een van de problemen van de informatievoorziening nu juist de gedeelde verantwoordelijkheid daarvoor. „Dat moet veranderen, want nu lopen er te veel lijntjes over en weer”, aldus de NS-topman.
ProRail wijst erop dat de NS weliswaar zijn allergrootste klant is, maar niet de enige. „ProRail heeft zicht op wat er gebeurt op het spoor, waar dertig partijen overheen rijden. Connexxion, Arriva en Veolia vervoeren ook reizigers en daarnaast hebben wij te maken met bedrijven die goederen over het spoor transporteren.”
„Dat de reizigersinformatie moeten verbeteren, staat niet ter discussie. En daar zijn wij samen hard mee bezig. Die samenwerking willen wij graag voortzetten”, aldus de woordvoerder.
Volgens de woordvoerder zullen de „voorstellen” van Meerstadt „ongetwijfeld” aan de orde komen in het lopende overleg met de NS.
De kritiek op de informatievoorziening aan de reizigers is recent verhevigd na grote treinstoringen als gevolg van de sneeuwval.