Auto opladen tijdens het eten

Elektrisch rijden wordt volgens velen het rijden van de toekomst. Wie echter nu een elektrische auto wil, kan daarvoor niet terecht bij de doorsneedealer. Wel bij een alternatieve: Electric Cars Europe (ECE) uit Lochem bouwt ‘gewone’ auto’s om tot volledig elektrische voertuigen.

tekst Theo Klein
17 December 2010 13:40Gewijzigd op 14 November 2020 12:57
Beeld ECE
Beeld ECE

Om het rendabel te houden beperkt ECE zich tot twee automodellen: Lotus en Volkswagen Golf. De eerste kost iets meer dan een ton, de VW komt op ongeveer 75.000 euro. Geen bedragen die ieder zich kan veroorloven, geeft directeur Hjalmar Engel toe.

Maar als elektrisch rijden doorbreekt, zal de prijs snel dalen. „De eerste plasma-tv’s kostten indertijd zo’n 10.000 gulden. Nu krijg je ze cadeau bij een nieuwe keuken.”

Dat ECE zich beperkt tot een paar merken hangt samen met de aanpassingen die in de ontwerpfase nodig zijn. „In een elektrische auto gaan onder andere een elektromotor, accu’s en techniek voor batterijmanagement. Ook het dashboard wordt aangepast, zodat alles blijft werken. Voor een juiste gewichtsbalans moet dat allemaal wel goed geïntegreerd worden, en dat vraagt aanpassingen die voor elk model anders zijn.”

ECE draait zo’n twee jaar. Echt storm loopt het niet met acht Lotussen en vijftig VW Golfjes die zijn omgebouwd. „Ik had eerlijk gezegd meer animo verwacht. Maar de prijs is voor veel mensen toch een bezwaar.” Ook onbekendheid met en vooroordelen over elektrisch rijden ziet Engel als verklaringen voor de afwachtende houding.

„Vragen als: zit ik niet snel zonder stroom, en: waar kan ik opladen? maken mensen huiverig. Je kunt thuis via een stopcontact de auto opladen. Zonder stroom zul je niet gauw zitten. Gemiddeld rijdt een forens 70 kilometer per dag. De rest van de dag staat de auto stil. Je hebt dus dagelijks zeker twintig uur oplaadtijd. Voor dagelijks gebruik voldoet dat prima.”

De eigenaars zijn over het algemeen erg tevreden, constateert Engel. Afgelopen winter laadde een auto een enkele keer niet op. Dat hing samen met kou, smeltwater en pekel.

„Een elektrische auto heeft een soort aardlekzekering. Zodra er iets in de elektrische bedrading niet helemaal goed zit, laadt de auto niet meer op.”

ECE-klanten zijn vooral mensen met grote interesse in duurzaamheid en medewerkers van energiebedrijven. „Je koopt zo’n auto in eerste instantie niet om geld te besparen. Met name de aanschaf is duurder. Daar staat tegenover dat je per kilometer veel goedkoper rijdt en het voordeel hebt dat je geen bpm, geen wegenbelasting en geen bijtelling hoeft te betalen.”

Behalve een bijdrage leveren aan de reductie van de CO2-uitstoot was het het marktgevoel van mede-eigenaar en Lotusimporteur Willem van der Kooi waaruit ECE ontstond. Hij merkte een paar jaar geleden dat er een markt was voor een elektrische sportauto. „In plaats van ze te importeren, zijn we ze zelf gaan bouwen.”

Volgens Engel is er nu sprake van een overgangsfase wat betreft energiegebruik en mobiliteit. Over een jaar of drie is de fabricage van elektrische auto’s behoorlijk opgeschaald. Door nu op die markt actief te zijn, hoopt hij tegen die tijd voorop te lopen.

Met ontwikkelingen zoals zonne- en windenergie wordt opslag van te veel gewonnen elektriciteit belangrijker. De elektrische auto kan met zijn accucapaciteit daarbij een belangrijke rol spelen, denkt Engel. De infrastructuur is echter nog niet aan elektrisch rijden aangepast. „Maar het duurt niet lang meer of McDonald’s heeft sneloplaadpunten, waar je onder het eten van een Big Mac je auto kunt opladen.” www.ececars.nl


Gezamenlijke inkoop

Elektrische auto’s die niet duurder zijn dan gewone wagens. Volgens Stichting Urgenda is dat mogelijk.

Deze organisatie, die samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren Nederland sneller duurzaam wil maken, riep hiervoor DC-TEC in het leven. Deze stichting (Dutch Consortium for the Tender of Electric Cars) onderhandelt wereldwijd met leveranciers van elektrische voertuigen.

Bedrijven die hun wagenpark willen uitbreiden met elektrische auto’s kunnen zich bij DC-TEC aanmelden. Op dit moment is er belangstelling voor 3500 auto’s.

www.dc-tec.nl >>urgenda.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer