Supermarkten verwachten topdrukte rond kerst
LEIDSCHENDAM (ANP) – De supermarkten verwachten dit jaar een stijging van de kerstomzet van 4 procent. De omzet zou daarmee uitkomen op 810 miljoen euro, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) donderdag.
In de week voorafgaand aan kerst geven consumenten traditioneel zo’n 200 miljoen euro meer uit aan boodschappen dan in een normale week. Vorig jaar was de kerstomzet in de supermarkten 778 miljoen euro. De omzet rond de kerstdagen levert samen met die van Pasen een belangrijke bijdrage aan de jaaromzet van de supers.
Volgens een woordvoerster van het CBL zullen de luxe huismerkproducten van de supermarktketens de hoofdrol spelen in het kerstdiner. „Verder blijft het samen gourmetten en fonduen populair en is geen kerst compleet zonder uitgebreid kerstontbijt.” Consumenten laten zich ook inspireren door de kersteditie van de supermarktfolders.
Traditie speelt echter nog steeds een belangrijke rol. Gerechten als wild en gevogelte, rollade, cranberry’s, stoofpeertjes en kastanjepuree staan daarom vaak op het kerstmenu, ziet het CBL. Ook besteden klanten meer zorg aan een passende wijn bij de gerechten. Veel consumenten proberen in de weken voorafgaand aan kerst al wat recepten en gerechten uit, aldus de koepelorganisatie.