Meldlijn stimuleert reïntegratie WAO’er
Een landelijke telefoonlijn moet voor arbeidsongeschikten de drempel verlagen om zelf actie te ondernemen om weer aan het werk te gaan.
Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) heeft maandag bekendgemaakt dit najaar een zogeheten reïntegratietelefoon open te stellen.
Volgens de uitvoerder van de WW en de WAO blijkt uit een proef in de provincie Limburg dat mensen door een dergelijke telefoonlijn gestimuleerd worden zelf het initiatief te nemen en snel te beginnen aan een reïntegratietraject.
„De bedoeling is dat de mensen binnen acht weken aan een reïntegratietraject beginnen. Ook krijgen zij een begeleider als vast aanspreekpunt, die ze kunnen bellen voor vragen. Voorheen hoorden we nog wel eens dat mensen vastliepen”, aldus een woordvoerster van het UWV.
In de periode tussen juni en december vorig jaar belden 569 Limburgers met een WAO-uitkering die weer aan het werk wilden. Van hen bleek een groot deel (43 procent) 80 tot 100 procent arbeidsongeschikt te zijn. Inmiddels proberen in Limburg 276 mensen via scholing, sollicitatietraining en stage weer aan de slag te komen. Bij 86 procent van deze groep lukte het om binnen acht weken een juiste reïntegratietraject te bepalen.
Volgens de zegsvrouw van het UWV duurt het meestal een jaar voordat een werkloze of arbeidsongeschikte daadwerkelijk weer aan het werk is via een reïntegratietraject. Daarom is volgens haar pas in 2004 duidelijk hoeveel deelnemers dankzij de telefoonlijn een baan hebben gevonden.
De reïntegratietelefoon is vooral bedoeld voor arbeidsongeschikten. „Deze mensen zitten door hun ziekte vaker langer thuis. Werklozen komen meestal sneller weer aan het werk, omdat de WW een strengere sollicitatieplicht kent”, licht de woordvoerster toe.
Om meer WAO’ers weer aan de slag te krijgen is de uitvoeringsinstelling begin dit jaar ook een proef begonnen met het oproepen van langdurig arbeidsongeschikten voor een reïntegratietraject. Het UWV wil in het eerste halfjaar circa 1500 WAO’ers actief benaderen.