Economie

Resultaat bij DSM staat onder druk

De resultaten bij het chemieconcern DSM staan onder druk. Vanmorgen maakte de onderneming bekend dat de nettowinst in het derde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalde met eenderde (34 procent) naar 101 miljoen euro (223 miljoen gulden). Voor het vierde kwartaal worden geen verbeteringen verwacht.

Van onze redactie economie
25 October 2001 09:34Gewijzigd op 13 November 2020 23:14

Het concern had volgens topman P. Elverding last van de zwakke economie vanaf het eind van het tweede kwartaal. In het derde kwartaal werd dat effect sterker merkbaar, zeker na de gebeurtenissen van 11 september.

Ten opzichte van het tweede kwartaal daalde de nettowinst in de afgelopen drie maanden met 5 procent. Ook het bedrijfsresultaat liet een daling zien, namelijk met 13 procent tot 130 miljoen euro. De belangrijkste oorzaak is een vrij behoorlijke daling van de verkopen. De omzet in het derde kwartaal nam in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 4 procent af tot 1,9 miljard euro.

Effectenbeurs
Voor de rest van het jaar verwacht Elverding geen vooruitgang. „Op korte termijn verwacht ik geen verbetering van de economische omstandigheden. Het vierde kwartaal zal daarom voor DSM als geheel een versterkte voortzetting laten zien van de dalende tendens in het bedrijfsresultaat.” Hij wilde dit niet concretiseren. Wel gaf de topman aan dat hij over het gehele jaar een bedrijfsresultaat voorziet van ruim boven de 500 miljoen euro. Mede wegens de economische tegenwind zal DSM zijn uitgaven en investeringen nog scherper bijstellen, voegde Elverding daaraan toe.

De resultaten lagen wel boven de verwachtingen van analisten. Die hadden een lagere nettowinst verwacht en tevens een lagere winst per aandeel dan de 0,99 eurocent die DSM vanmorgen presenteerde. Op de effectenbeurs steeg de koers van het concern vanmorgen.

Vooral in de ’oude’ petrochemie, waar DSM van afwil, liepen de verkopen terug met een kleine 100 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 55 procent naar 35 miljoen euro. Op polyethyleen bijvoorbeeld verloor het bedrijf omdat de prijs van het kant–en–klare product sneller zakte dan die van het ruwe materiaal. Deze ’oude’ chemie maakt nog ongeveer de helft van de omzet uit van het concern.

Tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers wilde financieel topman H. van Dalen vanmorgen nog niet aangeven of de petrochemie op korte termijn wordt verkocht. „We zitten midden in een proces, dus we kunnen daar nu nog niets over zeggen.” Over het gerucht dat het olieconcern ExxonMobil belangstelling zou hebben om de petrochemie over te nemen, wilde Van Dalen niets zeggen.

Ook de resultaten van Performance Materials, waar onder meer lakken, garens en plastics voor de auto–industrie worden gemaakt, vielen tegen. Duidelijke groei was er echter te zien bij het paradepaardje Life Science Products. Deze divisie, die grondstoffen voor medicijnen en bijvoorbeeld geur– en smaakstoffen voor voedsel produceert, zag de omzet en het bedrijfsresultaat met rond de 20 procent stijgen.

Over de geruchten over een eventuele overname van de Franse producent van speciale chemicaliën Rhodia wilde Van Dalen vanmorgen niets toevoegen. Deze week bevestigde DSM al dat het belangstelling heeft om het bedrijf te kopen. „We hebben bij aandeelhouder Aventis geïnformeerd. Dit contact was van verkennende aard en heeft niet geleid tot enige conclusie, zelfs niet tot een basis voor onderhandelingen. We hebben gesprekken met tal van ondernemingen en dat blijven we doen.”

Televisiecommercial
DSM heeft besloten een gewelddadige televisiecommercial, waarin een kunststofvezel van het bedrijf wordt aangeprezen, van het scherm te halen. Naar aanleiding van de aanslagen op 11 september in New York wil DSM elke associatie met geweld voorkomen. In de commercial wordt een man op een schietbaan beschoten. De man wordt beschermd door een kogelwerend vest, gemaakt van de door DSM geproduceerde kunststofvezel Dyneema.

Vier televisiekijkers deden hun beklag bij de Reclame Code Commissie. In eerste instantie luidde het oordeel dat de reclame in strijd was met de goede smaak, maar daar kwam de commissie later op terug.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer