SP verzamelt 3712 klachten over UPC
De Socialistische Partij heeft maandag de klachten van 3712 mensen over kabelbedrijf UPC afgeleverd bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
„Sinds grote delen van het Nederlandse kabelnetwerk zijn verkocht aan de monopolist UPC is de ’dienstverlening’ gillend achteruit gegaan”, concludeert de politieke partij. De SP had de klachten binnengekregen na een oproep op 24 maart in het tv-programma Radar.
Maar liefst 71 procent van alle reagerende mensen had last van spookfacturen: nota’s voor niet-geleverde diensten. Ruim eenderde zegt de rekeningen te laat te krijgen. Ruim tweederde gelooft niet dat de bedragen op de UPC-rekeningen kloppen.
De Socialistische Partij wil dat de NMa een onderzoek begint naar monopoliemisbruik door UPC. In elk geval moet het kabelbedrijf zijn klachtenbehandeling verbeteren, vindt de SP. Nu moeten klagers een telefoonnummer bellen dat 10 eurocent per minuut kost.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zegt in een reactie de klachten te gaan bekijken op monopoliegedrag. De NMa had UPC al eens op het matje geroepen. De instantie vroeg UPC toen om geen klanten af te sluiten, totdat zeker is dat een nota juist is.
UPC heeft tegen de NMa gezegd dat een nieuw factureringssysteem, dat in het najaar van 2002 is ingevoerd, tot de problemen heeft geleid met de facturering en incasso. UPC zei in februari een nieuw incassobeleid te hebben ingevoerd dat beter zou werken.
Het bedrijf presenteerde maandag een advertentie in landelijke bladen waarin het beterschap belooft voor de slechte dienstverlening. „Deze advertentie staat los van het SP-verhaal”, aldus een woordvoerder van UPC. „Het is er dus geen reactie op.”
Volgens UPC is de advertentie geplaatst om rechtstreeks met consumenten te kunnen praten. „We hebben drie jaar van operationele reorganisaties achter de rug. Nu kunnen we verder kijken.”
Het bedrijf heeft heel wat uit te leggen. De afgelopen jaren hebben verscheidene organisaties actie gevoerd tegen de klachtenafhandeling van de onderneming. „We gaan de komende tijd maandelijks uitleggen wat we doen. Daarbij pakken we elke keer een ander probleem aan.”