Bonden niet blij met busbedrijf
DEN HAAG – De vakbonden zijn niet enthousiast over de fusie tussen de Franse openbaarvervoerbedrijven Veolia Transport en Transdev, dat in Nederland bekend is van Connexxion.
De fusie kwam vrijdag een stap dichterbij door de goedkeuring van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). „Ik verwacht weinig voordelen van deze fusie”, zei bestuurder Wyb Kusters van CNV Vakmensen vrijdag.
„Het enige wat ik hoop is dat de cultuur van Transdev/Connexxion overheersend zal zijn. Dit concern heeft van oudsher meer overheidsgevoel en is meer gericht op het openbaar vervoer”, aldus Kusters. „Het is daardoor minder dan Veolia primair gericht op het maken van winst.”
De NMa gaf gisteren haar goedkeuring aan de voorgenomen fusie tussen de twee vervoersgiganten. FNV-bestuurder Janny Koppens vindt het „jammer” dat de NMa geen rekening heeft gehouden met de sociale gevolgen en de effecten op de werkgelegenheid. „We vrezen banenverlies op de kantoren.” Ze vindt de goedkeuring van de kartelwaakhond vreemd, omdat beide bedrijven volgens haar in Nederland 70 procent van de openbaarvervoermarkt bestrijken.
„De marktwerking in het busvervoer is failliet”, concludeerde SP-Tweede Kamerlid Bashir gisteren. „Er komt nu één groot vervoerbedrijf dat met gemak alle kleintjes uit de markt kan concurreren. Zo wordt het falen van de markt wel erg duidelijk. Er is dan maar één conclusie te trekken: openbaar vervoer is geen markt.”
Sinds 2001 moeten busbedrijven met elkaar concurreren om het busvervoer in een bepaalde regio te mogen verzorgen. Bij de evaluatie van deze concurrentiewet werd al geconcludeerd dat er te weinig busvervoerders zijn om van goede marktwerking te spreken. Sindsdien is er één nieuw busbedrijf bijgekomen (Qbuzz), terwijl nu twee grote samengaan (Veolia en Connexxion) en de toekomst van Syntus, GVB, RET en HTM aan een zijden draadje hangt.