Republikeinen halen Obama’s hsl van rails
WASHINGTON/LONDEN (ANP) – De politieke tegenwind waar de Democratische president van de VS, Barack Obama, mee kampt, lijkt funest voor grootse plannen om de Verenigde Staten aan hogesnelheidstreinen te helpen. De Republikeinen zijn over het algemeen tegen dergelijke dure, ambitieuze projecten en de Democraten voor.
Obama, een bewonderaar van de Europese spoorwegen, sprak vorig jaar nog enthousiast zijn landgenoten toe over de talrijke voordelen van de hsl. „Denk je eens in wat een groot project dat zou zijn, om Amerika te herbouwen”. Op de tekentafels liggen er vele duizenden kilometer rails zoals van Montréal tot Miami en van Dallas tot Detroit.
Maar de stoom is uit dit project, berichtte het Britse weekblad The Economist vrijdag. Dat meldde dat bijvoorbeeld Ohio en Wisconsin een Republikeinse gouverneur krijgen. Daarmee worden daar de plannen geschrapt. De Republikeinen zien in de hsl een bodemloze put. Ze vinden dat ook als de federale overheid het leeuwendeel van de bouwkosten wil dragen. Ohio en Wisconsin lopen meer dan 1,2 miljard dollar mis die de federale regering voor de snelle treinen tussen Cleveland en Cincinnati en tussen Madison en Milwaukee heeft uitgetrokken.
De tot gouverneur van Florida gekozen Rick Scott wil alleen maar doorgaan met het plan een hsl tussen Tampa en Orlando te bouwen, als Florida er niet 300 miljoen voor hoeft te betalen. Dat is geen grote bijdrage in vergelijking met de 2,1 miljard dollar die Washington er in wil steken.
Een plan voor een hsl tussen San Francisco en Los Angeles is nog niet ontspoord. De Republikeinse tegenstander, Meg Whitman, heeft de gouverneursverkiezingen in Californië verloren.
De Republikeinse reserves jegens treinen is slechts voor een deel te verklaren door de hoge kosten en soms geringe opbrengst. Autorijden is tenslotte niet duur in de VS. De hsl is een twistappel tussen Democraten en Republikeinen geworden, waarbij de voor- en nadelen van een hsl-project op de achtergrond raken. Voor Republikeinen lijkt het project uit de koker te komen van linkse figuren in Washington die graag geld over de balk gooien, net als hun socialistische voorbeelden in Europa.
Ondertussen rijdt er nog maar één hsl in de VS, de Acela Express, tussen Boston en Washington. En die rijdt helemaal niet hard, behalve op enkele stukjes waar 240 kilometer per uur wordt gehaald.