Economie

„Overheid behandelt lpg als stiefkindje”

EINDHOVEN – Lachen bij de pomp. Dat is er voor de ruim 220.000 Nederlandse lpg-rijders steeds minder bij. Want hoewel ook de prijs van benzine en diesel oploopt, was autogas nog nooit zó duur.

Marcel ten Broeke
9 December 2010 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 12:50
Foto ANP
Foto ANP

Opnieuw brak de prijs van lpg vandaag een record. Voor een liter autogas moet nu ruim 84 eurocent worden betaald. Dat is 1 cent meer dan gisteren en maar liefst 11 cent boven de prijs van begin vorige maand.

Hoewel door de hogere olieprijs (87 dollar per vat) ook de prijzen van benzine (met 8 cent) en diesel (6 cent) de afgelopen weken opliepen, springt de lpg-prijsstijging wel bijzonder in het oog. „Eén harde verklaring voor die hoge prijs is er niet”, zegt Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. „Veelmeer is er sprake van allemaal kleine oorzaakjes bij elkaar.”

Zo is ook de prijs van autogas gekoppeld aan de olieprijs. Maar omdat lpg een mengsel is van zowel propaan als butaan is ook de prijs van aardgas bepalend, zegt Van Selms. „Waar benzine en diesel vooral voor transport worden gebruikt, wordt lpg ook toegepast voor de verwarming van bijvoorbeeld stallen in de agrarische sector.”

Koud weer heeft daarom zijn weerslag op de vraag naar gas en daarmee op de prijs. Van Selms: „Als het koud is, stijgt de prijs van lpg harder dan die van andere brandstoffen.”

Hoewel het waarschijnlijk is dat de prijs van autogas weer zal dalen als straks de kou verdwijnt, ziet Van Selms met lede ogen aan dat de populatie van autogasrijders de laatste jaren afneemt. „Helaas, helaas. Lpg-rijders vormen als kortingbeminnende burgers een belangrijk deel van ons ledenbestand.”

Naast het krimpende prijsverschil met benzine komt de afnemende populariteit van lpg volgens Van Selms ook doordat de benzine- en dieselmotoren van vandaag de dag niet alleen schoner en zuiniger –en wegens belastingvoordelen dus ook goedkoper– worden, maar ook geavanceerder, waardoor het lastiger is om lpg in te bouwen.

Maar ook de overheid krijgt van Van Selms een tik op de vingers. „Die behandelt lpg nog altijd als een stiefkindje. Dat autogas verboden is bij benzinepompen binnen de bebouwde kom, maakt de brandstof niet populairder. Dat is jammer want lpg is ‘by far’ schoner dan diesel en benzine.”

Van Selms benadrukt wel dat de prijzen aan de pomp voor lpg dikwijls veel lager liggen dan de landelijke adviesprijs. „Doordat de marges op autogas fors hoger zijn dan op benzine of diesel, kunnen tankstations fikse kortingen geven. Soms denk ik wel dat brandstoffabrikanten de prijs van lpg bewust harder laten oplopen om meer te kunnen stunten met de prijs. Want dat hebben lpg-rijders graag. Ze zijn heel prijsbewust.”

Ook de benzineprijs nadert zijn prijsrecord uit 2008. Maar de olieprijs ligt, ook omgerekend in euro’s, nog ver onder de top uit dat jaar. Hoe kan dat?

„Dat olie in juli 2008 bijna 150 dollar kostte, had vooral met speculatie te maken. Je zag de olieprijs daarom al vrij snel dalen tot zelfs 30 dollar per vat. Van die prijzen droomt iedereen, behalve dan de Arabieren. Hoewel brandstoffabrikanten de olieprijs doorberekenen in de prijs, is de dagprijs voor olie alléén dus niet allesbepalend. Had die hoge prijs wel aangehouden, dan hadden we vandaag de dag dik 2 euro aan de pomp betaald voor benzine.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer